SYYSKUU 2008


Kajaanin yliopistokeskus vakinaistettava ja yliopistokeskukset uudistuvaan yliopistolakiin 

Yliopistokeskus aloitti lukuvuotensa perjantaina 12.9.2008
Kajaanin yliopistokeskus aloitti lukuvuotensa 2008–2009 perinteikkäin menoin. Akateeminen kulkue lähti yliopistokampukselta kello 11.45 ja eteni reittiä Kauppakatu – Koivukoskenkatu – Väinämöisenkatu – Kirkkokatu (pääportaat) evankelisluterilaiselle kirkolle.

 

Avajaisjumalanpalveluksen jälkeen uudet opiskelijat kättelivät yliopiston rehtorin normaalikoulun salissa, jossa pidettiin myös avajaisjuhla. Yhteiskuntasuhteiden puheen avajaisissa piti valtiosihteeri Raimo Sailas valtionvarainministeriöstä. Lisäksi ohjelmassa oli yliopistokeskuksen opiskelijoiden sekä normaalikoulun oppilaiden musiikki- ja liikuntaesityksiä. 

Yliopistokeskuksen avajaisjumalanpalveluksessa saarnannut kirkkoherra Lauri Oikarinen oli havainnut, että lehdet kertoivat yliopistokeskuksia koskevista uusista suunnitelmista. Ne rajoittaisivat selvästi näiden yksiköiden toimintamahdollisuuksia ja kykyä vaikuttaa alueellisen kehityksen hyväksi, eikä vain alueellisesti vaan myös kansallisesti ja kansainvälisesti. Epävarmuus rahoituksesta ja tulevaisuudesta on jo pitkään koetellut yliopistoja ja erityisesti pieniä yksiköitä. Esimerkiksi pätkätyöt kaikkine elämää varjostavine seurauksineen ovat tuttua.

– Silti tulosta on tullut! Vuosikertomuksesta saa hyvän kuvan, miten innovatiivista ja tuloksellista työ Kajaanin yliopistokeskuksessa on ollut perinteisillä ja uusilla toimialoilla. Työ elinvoimaisen ja vaikuttavan yliopistokeskuksen turvaamiseksi täällä Kajaanissa on nyt uudessa tilanteessa entistä tähdellisempää. Vanhaa, perinteikästä ja tätä aluetta monin tavoin palvellutta on mennyt ja menossa pois – eikä tule takaisin. Uusi tarjoaa mahdollisuuksia ja uhkia. Uhkat on täällä nyt swot-analyysin ylivoimaisesti pullistunein osa. Maamme hallituksen käyttämin termein me olemme äkillisen rakennemuutoksen alueella, jossa tarvitaan muutosturvaa, painotti kirkkoherra Oikarinen.

Yliopistokeskus vakinaistettava
Kajaanin yliopistokeskuksen johtajan professori Juhani Suorttin mukaan Kainuu ei ole saanut valtionhallinnon hajasijoituksessa juuri mitään. Suortti esitti, että opetusministeriön toimialaan kuuluvan yliopistokeskuksen vakinaistaminen kompensoisi Kainuun jälkeen jääneisyyttä. Perusrahoituksen turvaaminen yliopistokeskukselle on välttämätöntä. Nykyisellään perusrahoitus on täysin riittämätön. Yliopistokeskuksen kokonaisvolyymi on Kainuun kannalta merkittävä, noin 17 miljoonaa euroa vuodessa. Rahoitusjärjestelmä painottuu liikaa EU-rahoitukseen. Ulkopuolisen rahoituksen määrä on noin 50 %. Oulun yliopiston budjettirahoituksesta yliopistokeskuksen yksiköt saavat vain noin 5 % ja sitä vastoin yliopistokeskuksen täydentävän rahoituksen osuus on yli 14 % koko Oulun yliopiston täydentävästä rahoituksesta. Jotkut yksiköt toimivat lähes 100 %:sti kilpaillun rahoituksen varassa. Kajaanin ja Sotkamon panos on hyvin merkittävä (n. 1,3 milj. euroa vuosittain) yliopistokeskukselle.

Kajaanin opettajankoulutusyksikön säilymisestä elinkelpoisena tulee huolehtia. Se vastaa opettajankoulutuksen lisäksi Pohjois-Suomen luokanopettajien erityisopettaja- sekä liikunta- ja terveyskasvatuksen opettajien koulutuksesta. Alan ainoat professuurit Pohjois-Suomessa ovat Kajaanissa. Varhaiskasvatuksen ylioppilaspohjaiset aloituspaikat (30) on siirretty Ouluun vuonna 2007. Resurssien tarkoituksenmukainen käyttö edellyttää riittävää opiskelijamäärää Kajaanin yliopistokeskuksessa. Hallitusohjelma, OPM:n koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2007–2012 (KESU), Kainuun maakuntaohjelman toteuttamissuunnitelma TOTSU 2008–2009 ja monet muut raportit painottavat yliopistokeskuksen roolia sekä yrityselämän aktivoimisessa että aikuiskoulutuksen koordinointi- ja resurssikeskuksena. – Suunnitelmien konkretisoinnin aika on nyt. Tarvitaan resurssit, toteaa Suortti.

Sailakselta vihreää valoa yliopistokeskukselle
Valtionvarainministerin valtiosihteeri Raimo Sailas valoi uskoa tulevaisuuteen. Hänen mukaansa Kajaanin yliopistokeskuksen olemassaolo vahvistuu ja parantuu, sillä Kajaanin yliopistokeskuksella on yhä suurempi merkitys uuden yritystoiminnan ja uusien mahdollisuuksien löytämisessä. Alueen oma yliopistokoulutus ja -tutkimus ovat tärkeitä alueen perussivistyksen luojana. Sailaksen mukaan rahoitusvirran suunta on Kainuulle myönteinen ja yliopistokeskuksen tulevaisuus on merkittävä. Valtio voi Sailaksen mukaan edistää myös infrastruktuurin kehittämistä ja uuden syntymistä. – Optimistinen perusmieli on säilytettävä. Kainuun on rakennettava tulevaisuutensa positiivisen kehityksen varaan, toteaa Sailas. Osaamistaso ja infrastruktuuri ovat jo toisella tasolla kuin 30 vuotta sitten, kiitos yliopistokoulutuksen ja -tutkimuksen sekä ammattikorkeakoulutuksen.

Oulun yliopiston rehtorin Lauri Lajusen mukaan yliopiston alueverkosto harvenee, mutta Kajaanin yliopistokeskus on ja tulee olemaan merkittävin Oulun kaupungin ulkopuolella olevista yksiköistä. Yliopisto Lajusen mukaan kokoaa alueellista toimintaansa vähentäen yksiköiden määrää. Iloisena uutisena kajaanilaisille lienee se, että jäljelle jääviä yksiköitä tullaan vahvistamaan.

Yliopistoista julkisoikeudellisia laitoksia
Uudistuksilla tavoitellaan Suomen yliopistoille vastaavanlaisia toimintaedellytyksiä kuin muun maailman yliopistoissa, pyritään parantamaan yliopistojen koulutus- ja tutkimustoiminnan laatua, saavuttamaan alueellisesti nykyistä vahvempi ja vaikuttavampi korkeakouluverkosto, lisäämään tehokkuutta ja vahvistamaan korkeakoulujen roolia innovaatiojärjestelmässä. Vuoden 2010 alusta yliopistot eivät ole enää opetusministeriön alaisia valtion tilivirastoja vaan julkisoikeudellisia laitoksia lukuun ottamatta Aalto-yliopistoa, josta tulee valtion ja elinkeinoelämän omistamana säätiöyliopisto. Uudistus on talous-hallinnollinen ja se tuo mukanaan mittavia uudistuksia yliopistojen nykyiseen toimintakulttuuriin. Yliopistojen toimintaedellytykset paranevat ja perustuslain suoma oma päätäntävalta säilyy. Samalla yliopistojen vastuu toiminnasta kasvaa merkittävästi.

– Oulun yliopiston Kajaanin yliopistokeskuksen ja Kajaanin ammattikorkeakoulun konsortio on nyt uusi instrumentti uuden osaamisen luomisessa. Myös täydennys-, erikoistumis- ja muuntokoulutustarve tulee pikaisesti selvittää. Siinä päävastuu on kainuulaisilla toimijoilla. Tavoitteena tulee olla tehokkaan tutkimus- ja tuotekehitys- sekä koulutustoiminnan tukema, nykyistä vahvempi ja osaamiseen perustuva pk-sektori Kainuussa, painotti rehtori Lajunen puheensa lopuksi. (Juha Vartiainen)

Avajaisten puheet löytyvät seuraavista linkeistä:

kirkkoherra Lauri Oikarisen saarna
johtaja Juhani Suorttin tervetuliaispuhe
rehtori Lauri Lajusen puhe
opiskelija Sohvi Sundqvistin puhe uusille opiskelijoille

 


"Matkalla maineeseen resurssien niukkuudesta huolimatta"
kuvaaja: Heikki Rytkölä.

 

 

Ilpo Niskanen väitteli 19.9.2008 Joensuun yliopistossa
Uudet menetelmät apuna punaviinin laadunvarmistuksessa

Tekniikan lisensiaatti Ilpo Niskanen esittelee Joensuun yliopistossa tarkastettavassa fysiikan alaan kuuluvassa väitöskirjassaan kehittämänsä optisen mittalaitteen. Laite soveltuu kirkkaiden ja sameiden nesteiden optisten ominaisuuksien määrittämiseen. Niskanen on myös kehittänyt mittaustekniikkaa ja analysointimenetelmiä muun muassa punaviinien ikääntymisen, laadun ja alkuperän tunnistamista varten. Väitöskirjassa esiteltyä laitetta ja menetelmiä voidaan hyödyntää useiden tuotteiden laadun tarkkailussa.

Väitöskirjassaan Niskanen myös määräsi painomusteiden optisia ominaisuuksia, joilla on merkitystä paperin painojäljen optimoinnissa. Lisäksi Niskanen esitti tehokkaita menetelmiä paperiteollisuuden pigmenttien optisten ominaisuuksien ja pitoisuuksien määrittämiseksi.  

Väitöskirjan tutkimustulokset tarjoavat työkalun, jolla kehittää ja parantaa uusia tuotteita. Laitteistolle ja menetelmille on mahdollista löytää lukuisia uusia sovelluskohteita muun muassa lääke-, ruoka-, maali- ja kosmetiikkateollisuudessa. Automatisoidun laitteen avulla saadaan samanaikaisesti tietoa nesteolomuodossa olevan näytteen tiheydestä, puhtaudesta, kiintoainepitoisuudesta, väristä, sokeri- ja suolapitoisuudesta ja laitteen avulla voidaan tunnistaa myös erilaisia nesteessä olevia mineraaleja. 

Prosessiteollisuudessa tarvitaan tosiaikaista tietoa tuotantoprosessista, raaka-aineista ja niiden laadusta sekä lopputuotteesta. Useissa prosesseissa, kuten virvoitusjuomateollisuudessa, vesi ja sen laatu ovat tärkeässä roolissa. Ympäristövaatimusten tiukentuessa tarvitaan yhä enemmän informaatiota tuotantoprosessista sekä prosesseihin liittyvistä erilaisista nesteistä. Yksittäisen nesteen laatusuureen mittaaminen ei useinkaan riitä antamaan riittävää tietomäärää prosessista vaan tarvitaan kokonaiskuva, joka muodostuu useista eri mittaustuloksista ja havainnoista.

Ilpo Niskanen on valmistunut diplomi-insinööriksi vuonna 2000 ja tekniikan lisensiaatiksi vuonna 2005 Oulun yliopistosta. Niskanen toimii Oulun yliopiston Kajaanin mittalaitelaboratorion ympäristöryhmän tiiminvetäjänä. Vastaväittäjänä oli professori Erik Vartiainen Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta ja kustoksena toimi professori Kai-Erik Peiponen Matemaattis-luonnontieteellisestä tiedekunnasta.

Tiivistelmä
Uudet menetelmät apuna punaviinin laadunvarmistuksessa
Tekniikan lisensiaatti Ilpo Niskanen esittelee Joensuun yliopistossa tarkastettavassa fysiikan alaan kuuluvassa väitöskirjassaan kehittämänsä optisen mittalaitteen. Laite soveltuu kirkkaiden ja sameiden nesteiden optisten ominaisuuksien määrittämiseen. Niskanen on myös kehittänyt mittaustekniikkaa ja analysointimenetelmiä muun muassa punaviinien ikääntymisen, laadun ja alkuperän tunnistamista varten. Väitöskirjassa esiteltyä laitetta ja menetelmiä voidaan hyödyntää useiden tuotteiden laadun tarkkailussa.

Väitöskirjassaan Niskanen myös määräsi painomusteiden optisia ominaisuuksia, joilla on merkitystä paperin painojäljen optimoinnissa. Lisäksi Niskanen esitti tehokkaita menetelmiä paperiteollisuuden pigmenttien optisten ominaisuuksien ja pitoisuuksien määrittämiseksi.

Väitöskirjan tutkimustulokset tarjoavat työkalun, jolla kehittää ja parantaa uusia tuotteita. Laitteistolle ja menetelmille on mahdollista löytää lukuisia uusia sovelluskohteita muun muassa lääke-, ruoka-, maali- ja kosmetiikkateollisuudessa. Automatisoidun laitteen avulla saadaan samanaikaisesti tietoa nesteolomuodossa olevan näytteen tiheydestä, puhtaudesta, kiintoainepitoisuudesta, väristä, sokeri- ja suolapitoisuudesta, ja laitteen avulla voidaan tunnistaa myös erilaisia nesteessä olevia mineraaleja.

Prosessiteollisuudessa tarvitaan tosiaikaista tietoa tuotantoprosessista, raaka-aineista ja niiden laadusta sekä lopputuotteesta. Useissa prosesseissa, kuten virvoitusjuomateollisuudessa, vesi ja sen laatu ovat tärkeässä roolissa. Ympäristövaatimusten tiukentuessa tarvitaan yhä enemmän informaatiota tuotantoprosessista sekä prosesseihin liittyvistä erilaisista nesteistä. Yksittäisen nesteen laatusuureen mittaaminen ei useinkaan riitä antamaan riittävää tietomäärää prosessista vaan tarvitaan kokonaiskuva, joka muodostuu useista eri mittaustuloksista ja havainnoista.

Tietoja väitöstilaisuudesta löytyy joensuun yliopiston nettisivulta: http://www.joensuu.fi/ajankohtaista/vaitoskalenteri.html

 

 

Yliopiston tietojenkäsittelytieteen opiskelijoille minikannettavat Kajaanissa

Oulun yliopiston uudet tietojenkäsittelytieteen opiskelijat Kajaanissa saivat käyttöönsä niin sanotut miniläppärit. Opiskelijoille jaettavat koneet ovat Asuksen toisen polven Eee PC-minikoneita.

”Toivon kevytkannettavien tehostavan opiskelua muun muassa helpottamalla harjoitustöiden tekoa. Laitteilla voi myös langattomasti kytkeytyä Internetiin ja yliopiston langattomaan verkkoon. Laitoksen tiloissa Linnassa pärjääkin hyvin langattoman WLAN-verkkoyhteyden varassa” totea Kajaanin yksikön esimies Ari Heiskanen.  ”Kajaanin opiskelijat voivat käyttää laitteita myös Oulusta tulevan opetuksen seuraamiseen” Heiskanen jatkaa.

”Opiskelijat sitoutuvat noudattamaan miniläppäreiden käyttösääntöjä. Kannustimena ahkeruuteen ja opintojen etenemiseen toimii käyttöoikeuden sitominen opiskelumenestykseen. Jos opinnot eivät edisty, voi käyttöoikeuden myös menettää” kertoo atk-suunnittelija Tapani Liukkonen. Laitteen omistusoikeus on yliopistolla, mutta määräajan jälkeen koneet on lunastettavissa muodollisella hinnalla itselle.

Valmistuneet työllistyvät Kainuuseen
Tutkintoja valmistui tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla 14. Valmistuneiden joukossa oli maisterikoulutuksen opiskelijoiden lisäksi ensimmäiset vakinaisesta koulutuksesta valmistuneet opiskelijat. Vakinainen tietojenkäsittelytieteiden ensimmäinen opiskelijaryhmä aloitti vuoden 2004 syksyllä. Tietojenkäsittelytieteiden Kajaanin yksiköstä maisteriksi valmistuneista opiskelijoista 90 prosenttia on jäänyt ja työllistynyt Kainuuseen. (Saija Nyström)

 

 

Kajaanin korkeakoulukonsortio on syntynyt

Oulun yliopisto ja Kajaanin ammattikorkeakoulu muodostavat Kajaanin korkeakoulukonsortion, joka sisältää Oulun yliopiston Kajaanin yliopistokeskuksen toiminnot sekä Kajaanin ammattikorkeakoulun toiminnot. Sopimus korkeakoulukonsortiosta allekirjoitettiin Kajaanissa torstaina 11.9.2008.

Konsortio on korkeakoulujen strategisen yhteistyön ja toiminnan koordinoinnin muoto Kainuussa. Sen avulla ohjataan alueen korkeakoulutoimintaa ja halutaan varmistaa työnjaon toimivuus ja resurssien suuntaaminen yhteisten tavoitteiden mukaisesti.

Konsortioyhteistyötä toteutetaan duaalimallin pohjalta. Korkeakoulut toimivat itsenäisinä koulutusorganisaatioina omilla profiileillaan, omilla tutkinnoilla, tutkintonimikkeillä ja tehtävillä, mutta tiivistä yhteistyötä tehden. Tavoitteena on alueen korkeakoulutasoisen koulutuksen, tutkimuksen ja kehittämistoiminnan, kilpailukyvyn, vetovoiman, laadun ja vaikuttavuuden parantaminen.


Kuva allekirjoitustilaisuudesta Kajaanin kaupungintalossa (alkaen vas.)
Kajaanin ammattikorkeakoulun rehtori Arto Karjalainen, Oulun yliopiston
rehtori Lauri Lajunen, Kajaanin kaupunginjohtaja Erkki Vähämaa
ja Kajaanin yliopistokeskuksen johtaja Juhani Suortti.

"Kajaanissa tarvitaan vetovoimainen korkeakoulukokonaisuus, jonka koulutusalatarjonta ja koulutusohjelmien mitoitus palvelevat parhaalla mahdollisella tavalla Kainuun elinkeinoelämän tarpeita. Yhdessä toimimalla saadaan resurssit nykyistä tehokkaampaan käyttöön", arvioi Oulun yliopiston rehtori Lauri Lajunen.

”Kajaanin ammattikorkeakoulussa ollaan luottavaisia konsortion onnistumisesta. Sen valmistelusta ja etenemisestä on tiedotettu säännöllisesti. Uskon, että henkilökunta lähtee innolla rakentamaan konkreettisia askelmia toiminnan käynnistämiseksi. Nyt tarvitaan ennakkoluulotonta positiivista asennetta”, sanoo Kajaanin ammattikorkeakoulun rehtori Arto Karjalainen.

Käytännön toimijana yhteistyössä on yliopiston taholta pääsääntöisesti Oulun yliopiston Kajaanin yliopistoyksikkö. Konsortion toimintaa johtaa ja ohjaa strategiaryhmä, johon kuuluu osapuolten johto.

Konsortion käytännön toiminnan valmistelu alkoi sopimuksen allekirjoituspäivänä asettamalla yhteiset valmisteluhankkeet ICT-alan kehittämisohjelmalle sekä Kajaanin ammattikorkeakoulun ja Oulun yliopiston Kajaanin yksikön aikuis- ja täydennyskoulutuspalvelujen yhteiselle suunnittelu- ja palveluyksikölle. Muut valmisteluhankkeet käynnistetään myöhemmin. (Juha Vartiainen)

 

 

Kajaanin yliopistokeskuksen tiedepäivä 11.9.2008

Kajaanin yliopistokeskuksessa Oulun yliopiston 50-vuotisjuhlavuoteen liittyen tiedepäivä järjestettiin 11.9.2008. Tiedepäivä oli tarkoitettu yliopiston henkilökunnalle, opiskelijoille, koululaisille ja suurelle yleisölle. Esitykset pidettiin Kajaanin yliopistokampuksella.

Tiedepäivä jakautui kolmeen teemaryhmään, jotka toteutettiin kampuksen eri rakennuksissa. Tiedepäivän avasi Oulun yliopiston rehtori Lauri Lajunen, minkä jälkeen oli vuorossa katsaus Kajaanin kampuksen vaiheisiin. Lasten teemaryhmässä kuultiin tiede-esitelmä ja tutustuttiin tutkijan kissaan. Nuorten teemaryhmässä pohdittiin tiedettä ammattina sekä sitä, onko tekstissä tietoa. Teemaryhmässä oli esitysten ohella mahdollista tutustua lego-ohjelmointidemonstraatioihin.

Kainuun tulevaisuus -ryhmässä kuultiin aluekehitykseen, maaseudun palveluihin ja käytettävyyteen seniorinäkökulmasta liittyviä esityksiä. Yrittäjyyspedagogiikkaan tutustumisen jälkeen olivat vuorossa yliopistosektorilta yritykseen ja kuntaan siirtyneiden henkilöiden puheenvuorot. Hyvinvoinnin ja kulttuurin ryhmässä hyvinvointia tarkasteltiin muun muassa liikunnan ja ravinnon näkökulmista. Käsityömuotoilu- ja monikulttuurisuuspedagogiikkaan liittyvän esityksen jälkeen kerrottiin Lönnrotista aluekehittäjänä. Tiedepäivän päätti Kajaanin yliopistokeskuksen johtaja Juhani Suortti.

 

 

Kampuksen puiden suojelua syksyllä 2008

Kainuun ”mustan viikon” 37 loppupuolella ilmestyi pari epäilyttävää punaista kylttiä hallintorakennuksen viereiselle alueelle: ilmoitus puiden kaatamisesta sähkölinjalta. UPM:n sähkölinja kulkee osittain kampuksen alueen läpi joen ja hallintorakennuksen välissä.

Kaatouhka koski kahta vanhaa, muttei todennäköisesti lahoa, Vienan Karjalasta 1920-luvulla tuotua, isoa pajupuuta (nimi ei kirjoittajan tiedossa).

Kiinteistönhoidosta kampuksella vastaava ISS:n aluepäällikkö kävi neuvotteluja puiden kaatajan toimivan UPM:n alihankkijan ja lopulta myös UPM:n kanssa ja lopulta saatiin helpottava tieto: puut jäävät pystyyn ja vain oksia karsitaan. Karsiminen tapahtui 16.9. yhteisymmärryksessä.

Kampuksen puista on ISS:lla valmisteilla kartta, johon puiden nimien lisäksi kootaan tarinoita puiden historiasta ja alkuperästä, jotta perinnetieto säilyisi. (Vuokko Tolonen-Junttila)

 

 

Suoma-opiskelijat tulivat tutuiksi Pyörteen tilalla

Kajaanin yliopistokeskuksessa alkoi 1.9. Suoma-pätevöityminen opettajaksi Suomeen -koulutus. Koulutuksen aloitti 13 innokasta opiskelijaa, jotka koulutuksen loppuun suoritettuaan saavat pätevyyden toimia opettajina Suomessa. Kampuksen perinteitä kunnioittaen myös Suoma-koulutus alkoi toiminnallisesti luonnon helmassa. Opiskelijat ottivat mittaa toisistaan yhdessä koulutuksen järjestäjien kanssa tiimiradalla Pyörteen tilalla. Päivän aikana tutustuttiin ja saatiin puhtia ja luottamusta yhteistyöhön.

Opiskelijoista kaikki yhtä lukuun ottamatta ovat kotoisin eri puolilta Venäjää. Mukana on myös yksi unkarilainen opiskelija. Opiskelijoiden opetusaloja ovat suomen, karjalan, venäjän, unkarin ja englannin kieli, matemaattiset aineet, liikunta, kuvaamataito, historia ja psykologia.

Suoma-koulutus on jatkoa keväällä toteutetulle Valma – Valmentautuminen opettajaksi Suomeen –koulutukselle. Valma-koulutuksessa kartutettiin tietotaitoja sekä suomen kieltä pedagogisissa opinnoissa tarvittavalle tasolle. Suoma-koulutukseen sisältyy opettajan pedagogisia opintoja, tieto- ja viestintätekniikkaa, opetushallintoa sekä työnhakuvalmennusta. Pedagogisten opintojen ohella pääpaino on harjoittelujaksoissa. Koulutus toteutetaan työvoimapoliittisena aikuiskoulutuksena. Koulutuksen järjestäjänä on Kajaanin opettajankoulutusyksikön aikuiskoulutus. (Mari Karjalainen)

 

 

Liikunnan yhteistyö KOKY:n ja AMK:n välillä tiivistyy

Liikunnanohjaajakoulutuksen suunnittelu ja käynnistyminen Kajaanin ammattikorkeakoulussa 2004–2005 käynnisti tavoitteisen liikuntayhteistyön. Yhdestä yhteisestä opintojaksosta aloitettiin kolme vuotta sitten. Professori Hannu Itkonen Jyväskylän yliopistosta toimi Liikunta yhteiskunnassa - jakson opettajana. Hänen palautteensa toimintamallista oli myönteinen, joten tämän jakson lisäksi yhteisiä opintojaksoja on tullut lisää, mm. Soveltava liikuntakasvatus.

Aikaisemmin satunnaisesti kokoontunut yhteistyöryhmä on tiivistänyt toimintaansa ja toimii nyt nimellä Kaksi kampusta -liikuntatyöryhmä. Ryhmän muodostavat opettajankoulutuslaitoksen liikuntatyöryhmä ja ammattikorkeakoulun liikunta -alan työryhmä. Ryhmä kokoontuu vähintään kaksi kertaa vuodessa, ja tavoitteena on laajentaa ja monipuolistaa yhteistyötä edelleen.

Jo viime lukuvuonna amk:n opiskelijat osallistuivat aktiivisesti liikunta-aiheisten gradujen arviointi- ja kutsuseminaareihin. Osallistuminen on osa liikunnanohjaajaopiskelijoiden opinnäyteopintoja. Myös koky:n opiskelijoiden on mahdollista osallistua amk:n opinnäyteseminaareihin. Jaana Karin ensi keväänä käynnistämään kerhotoimintahankkeeseen on tarkoitus yhdistää opinnäytetöitä kummastakin koulutuksesta. Muitakin yhteisiä kehittämissuunnitelmia on ollut keskusteluissa esillä.  Suunnittelua jatketaan työryhmän seuraavassa kokouksessa helmikuussa. (Anneli Pönkkö)

 

 

A Rehján töltött két napom

Én, a többi magyar és finn elsévessel két napot töltöttem Rehja szigetén, rögtön a megérkezésem után. Elég fáradtak voltunk a hosszú utazástól, de nagyon vártuk ezt a kirándulást. A szállásunktól pár km-t sétáltunk a suliig, ahol találkoztunk a többiekkel. Ezután még mindig gyalog folytattuk az utunkat a kikötig, de ezután kis csoportunk fa evezs csónakokba szállt, és elhagyta a szárazföldet.

Körülbelül fél órába telt, mire a szigetre értünk. Ezután kiszálltunk a csónakokból, és vezeting elvittek egy menedékház-szerséghez, ahol hagyományos finn ételeket kaptunk, amit eltte még sosem próbáltam. Ezen a helyen étkeztünk a két nap folyamán, és egy nap többször is itt ihattunk meleg italokat, kávét és teát.

Minden hat emberre jutott egy saját kunyhó, a part mentén. Mi magyarok kis csoportokra lettünk osztva, így minden 2 magyar ember, és 4 finn kapott egy-egy kunyhót együtt. Hogy szinte legyek, jó ötletnek tartottam, A lányok, akikkel laktam, nagyon kedvesek és barátságosak voltak, és minden hallomás ellenére nagyon közvetlenek és beszédesek voltak. Sokat kérdezgettek rólam, és finn szavakat is tanítottak, így nagyon jól éreztem magam aznap. És k voltak azok, akik az este folyamán többször is segítettek nekünk, amikor az egész csapat játszott, nekünk pedig szükségünk volt a fordításra. Apropó, nagyon élveztem ezeket a játékokat is, néha nagyon jó érzés újra gyereknek lenni, csak egy kis idre.

Este sokáig a tábortz közelében maradtunk, és csak énekeltünk. Habár mi nem sok sikerrel jártunk (annak ellenére hogy nagyon keményen próbálkoztunk), a finnek gondoskodtak a jó zenérl, és a jó hangulatról. Mindent egybevetve nagyon élveztem ezt a két napot, és alig várom a folytatást. (Nóri)

My two days on Rehja Island
Me and the other Hungarian and Finnish students spent two days on Rehja Island, right after the day I arrived here in Finnland. We were quite tired because of the long journey, but we were really looking forward to the excursion. From our accomodation we walked a couple of kilometres to the school, where we met the others. Then we continued our way to the harbour still on foot, but after that our little group got in wooden rowingboats, and left the mainland.

It took approximately half an hour to get to the island. When we left our boats, our leaders took us to a some kind of a rest house, where we got some traditional finnish food, which I have never tried before. This was the place where we had our meals during these days, and we got hot drinks, coffe or tea, many times a day.

Every six people got an own cottage, next to the coastline. We, Hungarians, were divided into little groups, so every two Hungarian person, and four Finnish person owned a cottage together. To be honest it was a very good idea. The girls we lived together with, were very nice and friendly, and instead of every hearsay they were very direct and talkative as well. They asked a lot about me, and taught me Finnish words, so I had a really good time that day. And they were the ones, who helped us in the evening, when the whole group was playing those games and we needed the translation. By the way I really enjoyed these games, sometimes it is good to be a kid again, for a little while.

In the evening we stayed near to the campfire, late in the night, and just sing. Altough we did not really succeed (in spite of trying it really very hard), the Finnish people provided for good music, and mood. First and last I really enjoyed these two days, and I am looking forward the contiuation. (Nóri)

 

 

Liikunnan opiskelu aloitettiin vauhdilla ja vaelluksella

Liikunnan sivuaineopinnot käynnistyivät taas tänä syksynä perinteisesti intensiiviviikolla 25.8. Tuolloin tapasivat toisensa ensimmäistä kertaa myös yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa keväällä valitut uudet pitkän sivuaineen (60 op) opiskelijat (kuvassa).  Kajaaniin ja Jyväskylään valitaan vuosittain 12 sivuaineopiskelijaa ja Turkuun 16. Ruotsinkielisiä opiskelijoita koulutetaan Vaasassa.

Kajaaniin valittiin ensimmäiset liikunnanopiskelijat jo vuonna 1994.  Tähän mennessä liikunnanopettajan kelpoisuuden Kajaanista on saanut jo noin 70 valmistunutta opettajaa. Osa opintonsa aloittaneista liikunnanopettajaopiskelijoista opiskelee Kajaanissa, mutta osa on jo työelämässä tai opiskelee muualla. Opinnot tarjotaan kahden vuoden aikana, mutta jokainen opiskelija tekee itselleen sopivan opintosuunnitelman. Useat intensiiviviikot ja -jaksot syys- ja kevätlukukausien aikana kokoavat siten useamman vuosikurssin opiskelijat yhteen.

Pitkän sivuaineen aloittivat tänä syksynä Riikka Syrjäläinen, Tuuli Pyykkönen, Elina Hietakangas, Anu Koivuaho, Saija Nikkilä, Minna Neitola, Antti Tiirikainen, Heikki Turpeinen, Mika Marjeta,  Iiro Kylmänen ja Lasse Vallo.

Myös lyhyen sivuaineen opiskelijat aloittivat opintonsa intensiiviviikolla. Lyhyen sivuaineen opetussuunnitelma on osa 60 opintopisteen opetussuunnitelmaa, ja opinnot voi suorittaa lukuvuoden aikana.

36 lyhyen sivuaineen opiskelijaa orientoitui intensiiviviikon aikana tuleviin opintoihin, minkä lisäksi viikon tavoitteena oli edesauttaa ryhmäytymistä. Viikon kantavana teemana olivat tunne- ja vuorovaikutustaidot, joihin perehdyttiin LitT Marjo Kuuselan johdolla. Taitojen harjoittamista jatkettiin vaelluksen aikana yhteisillä harjoituksilla.

Poimittuja kokemuksia opiskelijoiden intensiiviviikon oppimispäiväkirjoista:

Tunne- ja vuorovaikutustaidot:

  • ”Oli mielenkiintoista huomata kuinka Marjo Kuuselan puhumat asiat toimivat käytännössä. Erilaisiin vuorovaikutustaitoihin kiinnitti koko viikon ajan erityistä huomiota.”
  • ”Vaelluksen aikana varmaan jokaisen vuorovaikutustaidot kehittyivät.”
  • ”Vaelluksella puhuttiin paljon vuorovaikutustaidoista ja jokainen varmasti pohti siihen liittyviä asioita Kuuselan luennon jälkeen.”
  • ”…keksimme termin ’tsempaattisuus’, jota aioimme ryhmämme kanssa noudattaa matkan (=vaellus) aikana.”

Vaellus:

”Vaellus puolestaan oli ehdottomasti viikon kohokohta.”
  • ”Vaelluksen tavoitteet toteutuivat mielestäni todella hyvin paremmin, mitä olisin ennen vaellusta voinut toivoa”.
  • ”Vaelluksella oli mukavaa ja lähtisin ehdottomasti uudestaan, jos tilaisuus tulisi. Pidin siitä, että toimimme sekä omissa sivuaineryhmissä kuin koko porukallakin. Näin oppi tuntemaan muitakin kuin vain oman ryhmän jäseniä.”

Golf ja koulugolf:

  • ”…vaikka olin ollut aluksi negatiivisella asenteella, vei koulugolf minut täysin mukanaan.”
  • ”Koulugolf-osio antoi siis minulle monia käytännön ideoita liikuntatuntien suunnitteluun.”

Nuoren Suomen esittäytyminen:

  • ”Nuori Suomen esittely oli mielestäni hyödyllinen… Opettajille ja meille opiskelijoille on tästä paljon hyötyä esimerkiksi koululiikunnan kehittämisessä ja liikuntatuntien suunnittelutyössä.”

Kutsuseminaari:

  • ”Sakarin ja Jannen graduesitelmä harjoittelumotivaatiosta oli todella kiinnostava ja valaiseva. Gradullakin voi näköjään olla jotakin oikeaa merkitystä, eikä kaikki suinkaan tehdä vain pölyttymään kirjaston hyllyihin.”

Intensiiviviikosta:

  • ”Intensiiviviikon tyylinen aloitus opinnoille toimii erittäin hyvin ryhmäytymisen kannalta.”
  • ”Intensiiviviikon tiivis anti lisäsi motivaatiota ja oppimishalua.”
  • ”Mielestäni jokaisessa sivuaineessa pitäisi olla intensiiviviikon tapainen jakso, jossa tutustuttaisiin toisiin ja ryhmäydyttäisiin.”
  • ”Asenteeni on muuttunut vahvasti siitä, mitä se oli, kun intensiiviviikko alkoi. Ennakkokäsitykset olivat melko negatiivisia, mutta onneksi viikko muutti ajatukseni hyvinkin paljon positiivisempaan suuntaan.”

Intensiiviviikon yhteydessä aloitettiin Kirsi Huotarin väitöskirjatutkimukseen liittyvä aineistonkeruu, joka päättyy keväällä 2009. Tutkimuksen aihe liittyy liikunnan opiskelijoiden vuorovaikutustaitoihin sekä ryhmäilmiöihin. (Anneli Pönkkö ja Kirsi Huotari)

 

 

Satutunnit alkoivat keskiviikkona 10.9.

70 satutuntia kajaanilaislapsille syksyllä 2008
Satutunnit alkoivat jälleen keskiviikkona 10.9. Kajaanin kaupunkialueen kirjastojen lastenosastoilla. Kajaanin opettajankoulutusyksikön luokanopettajakoulutuksen 2. vuosikurssin opiskelijat pitävät satutunteja 10.9.–10.12.2008 välisenä aikana joka keskiviikko.

Satutunnit alkavat pääkirjaston Mielikki-salissa, Kuurnan, Lehtikankaan sekä Lohtajan kirjastoissa kello 10.15.

Luokanopettajakoulutuksen opiskelijat pitävät satutunteja myös Keskussairaalan lastenosaston potilaille. (Juha Vartiainen)

 

 

Kaksi kampusta 2008

Kaksi kampusta 2007 -tapahtuman pääpalkinto Juhana Turpeiselle

Kajaanin opettajankoulutusyksikön uusi opiskelija Juhana Turpeinen voitti vuoden 2007 Kaksi kampusta tapahtuman pääpalkinnon, KPO:n lahjoittaman, huippulaatuisen digiboksin. Palkinto luovutettiin hänelle 30.9. Intotalolla vuoden 2008 Kaksi kampusta tiedotustilaisuuden yhteydessä. Juhana Turpeinen osallistui Taivalkosken lukiolaisten mukana viime vuoden Kaksi kampusta tapahtumaan, josta hänelle jäi niin hyvät muistot, että hän päätti laittaa Kajaanin ensimmäiseksi hakuvaihtoehdoksi opettajankoulutukseen. Kajaani vaikutti houkuttelevalta opiskelukaupunkina, ja niinpä Rovaniemi ja Oulu saivat jäädä toiselle ja kolmannelle sijalle.

Palkinto arvottiin vasta syksyllä 2008, koska se haluttiin antaa opiskelijalle, joka on tullut valituksi opiskelijaksi tänne Kajaaniin ja on aloittanut opintonsa täällä. ”Opinnot ovat lähteneet hyvin käyntiin ja Kajaanista on tullut minulle kuin toinen koti. Opintojen lisäksi minulle on jäänyt hyvin aikaa harrastuksille.” Juhana Turpeinen kertoo. (Anna Launonen)

 

Kajaanin yliopistokeskus ja ammattikorkeakoulu järjestävät Kaksi kampusta -korkeakoulumessut kolmatta kertaa 7.–8.10.2008 Kajaanissa

Kaksi kampusta on Kajaanissa toimivien korkeakouluyksiköiden yhteinen ponnistus koulutustarjonnan ja opiskelumahdollisuuksien esittelemiseksi.  Tapahtuman järjestelyistä vastaavat Kajaanin ammattikorkeakoulu ja Kajaanin yliopistokeskus. Yliopistokeskusta edustavat Kajaanin opettajankoulutusyksikkö ja Tietojenkäsittelytieteiden laitos. Tapahtumalla halutaan luoda positiivista mielikuvaa Kajaanista opiskelupaikkakuntana ja helpottaa nuoria opiskelupaikan valinnassa.

Kävijöitä tapahtumaan on ilmoittautunut noin 2000. Kaksi kampusta on vakiintunut suurimmaksi kainuulaiseksi koulutus- ja rekrytointitapahtumaksi, joka todella näkyy ja tuntuu kaupungissa kahden päivän ajan. Opiskelijat saapuvat tapahtumaan busseilla Kainuusta, Keski- ja Pohjois-Pohjanmaalta, Pohjois-Savosta, Koillismaalta ja Pohjois-Karjalasta.

Tapahtuman tukijoina ovat Kajaanin kaupunki, Kainuun Sanomat Oy, Kainuun Osuuspankkiliitto, Osuuskauppa Maakunta, Kainuun Puhelinosuuskunta, Pohjolan Matka, Suomalainen Kirjakauppa, Kainuun maakunta- ja koulutuskuntayhtymä, RTG, UPM-Kymmene Oyj/Kajaani, Painotalo Seiska Oy, Seripoint Oy, Olvi-säätiö ja Keskinäinen Vakuutusyhtiö Tapiola.

Lisätiedot ja ohjelmatiedot:
www.kaksikampusta.fi

 

Opiskelijaprojektina Kajaanin esittely-DVD Kaksi kampusta -tapahtumaan

Vuoden 2008 Kaksi kampusta -tapahtumaa varten on tehty opiskelijavoimin esittely-DVD Kajaanista, joka tuo esille Kajaania nuorten silmin. Kajaanin kuvausprojekti lähti käyntiin toimijoiden yhteisestä tarpeesta saada esiteltyä Kajaani ja kaksi Kajaanin kampusta kiinnostavalla tavalla tiiviinä pakettina nuorten näkökulmasta. Projekti toteutettiin yrittäjyyden valmennuskeskuksen, Intotalon toimesta. Kajaanin ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelija Anne Kemppainen toimi projektin päällikkönä

-     Kaikki meistä osallistuivat videon käsikirjoituksen suunnitteluun. Aluksi luotiin kuvaukselle pohjasuunnitelma siitä, mitä halutaan viestittää ja miten Kajaania saadaan tuotua esille nuorilta nuorille, Anne kommentoi DVD-projektin alkutaivalta.

Intotalon pyynnöstä projektiin tulivat mukaan Kajaanin lukiossa yleislinjalla abivuottaan opiskelevat Tuukka Suutari, Aleksi Lappalainen ja Jukka Suutari, jotka yhdessä kuvasivat ja editoivat DVD:tä. Apua projektiin kolmikko sai medialukiossa toista vuotta yhdistettyä media-assistentti- ja ylioppilastutkintoa suorittavilta Laura Seppäseltä ja Anniina Kilposelta, jotka olivat Intotalolla työharjoittelussa.

Kajaanin esittely-DVD:n juoni etenee tarinan muodossa. Idea tähän muotoutui projektin edetessä ja editoinnin myötä tarinan punainen lanka kirkastui.

-     DVD kertoo yhden opiskelijan tarinan Kajaanista, ja siitä miten jokainen meistä on antanut osuutensa koko kaupungin omalle tarinalle, mikä on alkanut jo yli 350 vuotta sitten, Jukka valaisee.

Kajaanin esittely-DVD -projekti on antanut haasteellista tekemistä kaikille siihen osallistuneille. Omaa luovuutta on saanut todella käyttää ja toteuttaa sitä myös käytännössä. Projektin myötä on opittu paljon uusia asioita Kajaanista.

-     Projektiryhmänkin näkemykset Kajaanista ovat muuttuneet prosessin myötä, kun on otettu mm. selvää mitä kaikkea täällä voi tehdä. Etenkin kaupungin monimuotoisuus on tullut hyvin selville, Anne tiivistää.

 

Tässä muutamia käytännön ohjeita tapahtumaa varten, joihin opinto-ohjaajia ja opettajia on pyydetty tutustumaan etukäteen.

  1. Ennakkotehtävä

Tapahtumaan voi virittäytyä netissä täyttämällä uudistuneen sähköisen ennakkotehtävän osoitteessa http://www.kaksikampusta.fi/passi.htm Ennakkotehtävässä voi koota hauskan urapaperinuken ja tehdä tehtäviä Kajaaniin ja opiskeluun liittyen. Pääpalkintona on digikamera, joten kannattaa osallistua!

  1. Koulun aikataulu

Olemme laittaneet oppilaitoskohtaiset ohjelmat nettisivuille. Voitte tulostaa oman koulunne aikataulun osoitteesta http://www.kaksikampusta.fi/ohjelmat.htm. Oppilaita voi ohjata vierailemaan nettisivuilla ja tutustumaan koulutusvaihtoehtoihin. Aikataulu kannattaa ottaa myös mukaan tapahtumaan. Jos kuljetusaikatauluihin tulee viimehetkellä muutoksia, ottakaa yhteyttä Anja Pääkköseen.

  1. Ohjelmat

Kajaanin ammattikorkeakoulun, Tietojenkäsittelytieteiden laitoksen sekä Opettajankoulutusyksikön ohjelma löytyvät osoitteesta http://www.kaksikampusta.fi/ohjelmat.htm 

  1. Opiskelijatuutorit ovat vieraita vastassa linja-autolla

Opiskelijatuutorit ovat vastassa linja-autolla saapuvia ryhmiä. Vieraat saavat materiaalikassin, joten reput voi halutessaan jättää linja-autoon. Kajaanilaiset ryhmät tulevat suoraan sovittuun kokoontumispaikkaan tai aloitusinfoon.

  1. Opekahviot

Opekahviossa opet voivat kahvitella ja jutella henkilökunnan kanssa.

-       Kajaanin ammattikorkeakoululla: Taito 1, 1.kerros, neuvotteluhuone (auditorion vieressä)

-       Kajaanin Yliopistokeskuksella:
Opettajankoulutusyksikössä: päärakennus, 2. kerros opettajainhuone
Tietojenkäsittelytieteidenlaitoksella: 4. kerros ” Professorin kahvit”

  1. Opo-paketit

Olemme koonneet opopaketit, joihin on kerätty koulutustietoa.
Opopaketit voi hakea ammattikorkeakoulussa messuilta hakutoimiston osastolta / Opettajankoululutusyksikössä ja Tietojenkäsittelytetyidenlaitoksella Opekahvioista.

 

 

Seija Blombergin väitös

Rehtori Seija Blombergin väitöstutkimus tarkastettiin 22.8.2008 Helsingin yliopistossa. Tutkimuksen aiheena oli ”Noviisiopettajana  peruskoulussa.  Aloittelevien opettajien autenttisia kokemuksia ensimmäisestä opettajavuodesta”. Väitöstilaisuus pidettiin Helsingissä Arppeanumin arvokkuutta ja perinteitä tihkuvassa auditoriossa. Vastaväittäjänä toimi professori Eira Korpinen Jyväskylän yliopistosta ja kustoksena professori Kari Uusikylä Helsingin yliopistosta. Opinnäytteen esitarkastajina toimivat emeritaprofessori Leena Aho Joensuun yliopistosta ja emeritusprofessori Jouko Kari Jyväskylän yliopistosta.

Opinnäyte sai vastaväittäjän loppulausunnossa kiitosta laajasta tutkimusaineistosta ja aiheen valinnasta. Tutkija pystyi tutkimuksessaan hyödyntämään pitkää ja laajaa työkokemustaan ja tuomaan esille opettajankoulutuksen kehittämistarpeita.

Opinnäytetyö on herättänyt runsaasti kiinnostusta mediassa sekä kotimaassa että myös ulkomailla. (EK)

 

 

Kampukselle uudet opastetaulut

Kampukselle on syyskuun aikana asennettu uudet opastetaulut. Suurin muutos tauluissa on kaksikielisyys. Myös viimevuotiset pihamuutokset ja lasten jättöpaikat ovat nyt oikein uudessa kartassa. Opastetaulut sijoittuvat kolmelle kampuksen sisääntuloväylälle.

 
Vanha jo aikansa elänyt opastetaulu.


Uuden opastetaulun asennus.

 

 

Professori Raija Pirttimaan virkaanastujaiset Kajaanissa 2.10.2008

Professori Raija Pirttimaa on Pohjois-Suomen ensimmäinen erityispedagogiikan oppiaineen professuurin viranhaltija. Oulun yliopiston hallitus nimitti 11.6.2008 filosofian tohtori, dosentti Raija Pirttimaan erityispedagogiikan professorin virkaan, jonka alan täsmennys on oppimisen ja opetuksen erityispedagoginen tutkimus, 1.8.2008 alkaen. Virka on sijoitettu kasvatustieteiden tiedekunnan Kajaanin opettajankoulutusyksikköön.

Raija Pirttimaa on syntynyt Oulaisissa vuonna 1956. Hän on opiskellut Jyväskylän yliopistossa valmistuen ensin lastentarhanopettajaksi ja muutaman työvuoden tehtyään hän opiskeli erityisopettajaksi. Vuonna 1988 hän suoritti kasvatustieteen kandidaatin tutkinnon. Pirttimaa väitteli vuonna 2003 Helsingin yliopistossa ja vuonna 2005 hänet nimitettiin sinne erityispedagogiikan dosentiksi. 

Pirttimaa on toiminut eri tehtävissä, kuten tutkijana, tuntiopettajana, lehtorina, projektikoordinaattorina ja koulutussuunnittelijana Jyväskylän yliopistossa vuodesta 1981, kunnes vuonna 1999 hän siirtyi Helsinkiin avoimen yliopiston yliopistonlehtoriksi. Pirttimaa on työskennellyt myös Jyväskylän avoimessa yliopistossa ja viimeksi Jyväskylän ammatillisessa opettajakorkeakoulussa erityisopettajien kouluttajana. 

Pirttimaan tutkimus on kohdistunut vaikeimmin kehitysvammaisiksi ja autistisiksi diagnostisoitujen lasten ja nuorten oppimiseen ja opetussuunnitelmien kehittämistyöhön. Hänen väitöskirjansa käsitteli vammaisten henkilöiden ja mielenterveyskuntoutujien tuettua työllistymistä. Pirttimaa on julkaissut yhdessä kollegojensa kanssa useita oppikirjoja, jotka käsittelevät vaikeavammaisten opetusta, tuettua työllistymistä ja aikuisten erityispedagogisia kysymyksiä. Viimeaikaisin tutkimustyö on kohdistunut yhdessä Helsingin yliopiston tutkijaryhmän kanssa myös peruskoulun laaja-alaisina erityisopettajina toimivien opettajan työhön.

Kutsu
kuulemaan julkista esitelmää, jonka Oulun yliopiston erityispedagogiikan professori Raija Pirttimaa pitää virkaanastujaisissaan Kajaanin yliopistokeskuksen Martti Helan salissa 2. lokakuuta 2008 kello 12.15 alkaen. Kutsun kunnioittavasti yliopiston henkilökunnan ja opiskelijat sekä muut tieteenharjoittajat, suosijat ja ystävät kuuntelemaan esitelmää. Pauli Siljander, dekaani.

Ohjelma

Musiikkiesitys

Professori Raija Pirttimaa
Opetuksen erityispedagoginen tutkimus

Ennen esitelmää dekaani Pauli Siljander
esittelee esitelmän pitäjän

Musiikkiesitys

Rehtori Lauri Lajusen tervehdys
Kahvitilaisuus

 

 

 

Yli vuolaan veden nyt menen.
Kairan kutsu on korvissa soiva.
Mielen pystyä tavoitellen
astun
ja kitara soi.
Se soi läpi yön ja päivän.

Me yhdessä voitamme ajan kellot.
Me yhdessä koemme
tarinat ja surmaamme pedot.
Viemme repussa leivät ja snapsit
perille hiillokselle,
jossa levätä saamme.

Onnea Markku 60-vuotispäivänäsi!
Lea Suopelto

 

 


Syyskuun pimenevät illat kampuksella. 


Aineisto (kirjoitukset ja kuvat) lokakuun 2008 numeroon 27.10.
mennessä mieluiten sähköisesti osoitteeseen
 kampuslehti(at)oulu.fi.


Sivut päivitetty 01.10.2008