MAALISKUU 2005


Opiskelijavalinnat vuonna 2005 Kajaanin yliopistokeskukseen

Opettajankoulutukseen

Luokanopettajankoulutuksen, varhaiskasvatuksen koulutuksen, ruotsin kielen kielikylpykoulutuksen sekä matemaattisten aineiden opettajakoulutuskokeilun opiskelijavalinnat tapahtuvat entiseen malliin, vaikka Kajaanin opettajankoulutusyksikkö on viime vuoden alusta alkaen ollut osa Kajaanin yliopistokeskusta. Opiskelijat ovat paitsi Kajaanin yliopistokeskuksen myös Oulun yliopiston opiskelijoita. Yliopistokeskuksen myötä Kajaanin korkeakoulutus sai vuosi sitten uusia mahdollisuuksia. Yliopiston opiskelijamäärä Kajaanissa lisääntyy ensi syksynä ja lähivuosina vielä lisää.

Ensimmäistä kertaa toteutettuun matemaattisten aineiden opettajakoulutuskokeiluun haki viime vuonna runsaasti opiskelijoita. Pääsykokeisiin kutsuttiin 87 hakijaa, joista naisia 53 ja miehiä 34. Pyrkijät pitivät koulutuksen tarjoamista valinnanmahdollisuuksista suorittaa joko filosofian maisterin tutkinto tai kasvatustieteen maisterin tutkinto luokanopettajan koulutuksessa. 3o onnellista aloitti opintonsa tavoitteena poistaa alan opettajapula.

 

Aloituspaikat

Luokanopettajan koulutukseen valitaan Kajaaniin 60 opiskelijaa, varhaiskasvatuksen koulutukseen 30 ylioppilas- tai vastaavalta pohjalta ja lisäksi 15 lastentarhanopettajan ja/tai KK-tutkinnon suorittanutta. Ruotsin kielen kielikylpyyn painottuvaan koulutuskokeiluun valitaan 16 opiskelijaa. Matemaattisten aineiden opettajakoulutuskokeiluun valitaan 30 hakijaa. Mahdollisuutensa maksivoiva hakija pohtii kaikkia näitä ja testaa näin mihin tiedot, taidot ja pisteet riittävät. Ensimmäinen kynnyshän on päästä pääsykokeisiin. Vuosittain yli tuhat hakijaa tavoittelee Kajaanista opiskelupaikkaa yhteishaun kautta, lisäksi suoraan Kajaaniin osoitetaan kielikylpykoulutuksen, matemaattisten aineiden opettajakoulutuksen ja varhaiskasvatuksen lto-ryhmän hakemukset.

 

Hakuaika

Hakuaika päättyy luokanopettajakoulutuksen, varhaiskasvatuksen koulutuksen yo-hakevilla 26.4.2005. Matemaattisten aineiden opettajakoulutuksen hakuaika päättyy 13.5.2005. LTO-tutkinnon tai lastentarhanopettajantutkinnon sisältävän kasvatustieteen kandidaatin tutkinnon suorittaneiden hakuaika päättyy 17.5.2005. Hakuajat ovat tärkeitä muistaa: hakulomakkeiden on oltava perillä hakuajan päättymispäivänä kello 16.15. Uusien ylioppilaiden tiedot saadaan yhteisvalintatoimistoon Jyväskylään suoraan ylioppilastutkintolautakunnalta, joten tämän kevään ylioppilaat ehtivät mukaan hakukierrokseen.

 

Pääsykoe

Pääsykokeet pidetään Kajaanissa matemaattisten aineiden opettajakoulutukseen 6. kesäkuuta (mahdollisesti lisäksi 7.6.). Luokanopettajan koulutukseen ja varhaiskasvatuksen koulutukseen ovat pääsykokeet 14.–15.6.2005. Ruotsin kielikylpykoulutukseen pääsykoe pidetään Vaasassa 14.–15.6.2005. Pääsykokeisiin kannattaa valmistautua hiukan aikaisemmin kuin edellisenä yönä, vaikka kirjojen määrää onkin pääsykokeissa vähennetty. Tulokset saadaan selville heinäkuun alkupäivinä, jolloin kirjeet hyväksytyille ja varasijalle valituille postitetaan.

 

Vielä muistettava

Onnellisen opiskelupaikan saaneen hakijan on tärkeää muistaa hyväksymiskirjeessä annetussa määräajassa vahvistaa opiskelupaikan vastaanotto yliopistoon, ettei koko hakuvaiva mene hukkaan. Taikasana HAREK valvoo vuosittaista yhden korkeakoulupaikan sääntöä: vaikka sinut hyväksyttäisiin useampaan koulutukseen, voit ottaa vastaan vuosittain vain yhden opiskelupaikan.

 

Tietojenkäsittelytieteiden koulutukseen

Kiinnostaako sinua tietojenkäsittely tulevaisuuden alana? Koulutusalana tietojenkäsittelytieteet antaa sinulle monenlaisia mahdollisuuksia osaamisen ja ammattitaidon kehittämiseen sekä erinomaiset mahdollisuudet työllistymiseen. Kajaanissa on valittavana kaksi suuntautumisvaihtoehtoa: ohjelmistoliiketoiminta ja ohjelmistotuotanto.

Kajaaniin valitaan 40 uutta tietojenkäsittelytieteiden opiskelijaa. Opiskelijat valitaan kahden väylän kautta – 20 opiskelijaa valintakokeilla ja 20 opiskelijaa erillisvalinnalla (ns. muuntokoulutuskriteereillä).

Haku valintakokeiden kautta päättyy 12.5.2005 kello 16.15. Valintakoe järjestetään 7.6.2005 kello 14–17 Kajaanin kampuksella, Kajaanin yliopistokeskuksen päärakennuksen Martti Helan salissa.

Muuntokoulutusvalinnan kautta opiskelijaksi voivat hakea henkilöt, joilla on suoritettuna esimerkiksi ammatillisen korkea-asteen tutkinto, AMK-tutkinto tai yliopistossa suoritettu alempi tai ylempi korkeakoulututkinto. Haku muuntokoulutukseen päättyy 31.3.2005 kello 16.15.

Kysymyksiin tietojenkäsittelytieteiden hausta vastaa amanuenssi Anneli Komulainen, puhelin (08) 632 4750, sähköposti: anneli.komulainen@oulu.fi 

Onnea kaikille pyrkijöille! (AHo&JK)

http://www.kajaaninyliopistokeskus.oulu.fi/koky/haku_opiskelemaan/default.htm

http://www.tol.oulu.fi/kajaani/opiskelijoille/haku.html

 

 

Vill du studera språk? Och är intresserad av läraryrket?

Bli språkbadslärare!

Språkbad är ett frivilligt undervisningsprogram på daghems- och skolnivå där eleverna lär sig ett andraspråk genom att använda det i en naturlig miljö och i meningsfulla situationer. Språkbadet lämpar sig för barn vars förstaspråk är majoritetsspråk, eftersom barnet då får stöd för sitt förstaspråk och dess kultur av omgivningen. Till en början ges undervisningen enbart på språkbadsspråket, men användningen av förstaspråket i undervisningen ökar gradvis.

Språkbadslärarutbildningen ges i samarbete mellan Uleåborgs universitet (Lärarutbildningsenheten i Kajana) och Vasa universitet (Institutionen för nordiska språk). Studierna inleds i Vasa och efter två år flyttar studerandena till Kajana. Studerandena återvänder till Vasa i slutskedet av studierna för att utföra sin slutpraktik.

Studerandenas huvudämne är pedagogik. I studierna ingår också didaktisk ämnesteori för antingen klasslärare eller barnträdgårdslärare. Dessa studier utförs vid Lärarutbildningsenheten i Kajana, en del dock som distansstudier under studietiden i Vasa. Även en del av praktiken utförs i språkbadsdaghem eller språkbadsskolor i Vasa. Det långa biämnet som ingår i examen är svenska (med inriktningsalternativet flerspråkighet) och det utförs på svenska vid Vasa universitet. Studierna i svenska ger viktiga färdigheter i språket så att språkbadslärarna skall kunna undervisa på svenska. Studierna i flerspråkighet ger nödvändiga kunskaper om språkbad, flerspråkighet och språkinlärning.

Utbildningen leder till en pedagogie magisterexamen. Studerandena blir behöriga klasslärare eller barnträdgårdslärare och får undervisa finskspråkiga elever på svenska i en språkbadsgrupp. Klasslärarlinjen ger dessutom studerande behörighet att arbeta som svensklärare (ruotsin opettaja).

Eftersom efterfrågan på kompetenta språkbadslärare är stor och intresset för språkbad växer är möjligheterna att få arbete goda.

Ansökningstiden går ut 26.4.2005 kl. 16:15. Ansökningsguide och information: Centret för språkbad och flerspråkighet, tfn 06 324 8154 eller e-post ImmLing@uwasa.fi, Kajaanin opettajankoulutusyksikkö, puh 08 632 4611 (vaihde). För mera information se också: www.uwasa.fi/hut/svenska/ImmLing.html, http://www.kajaaninkampus.oulu.fi (MK)

 

 

Kuukauden henkilökuvassa Vuokko Tolonen-Junttila


Onnea Vuokko!

Taloussuunnittelija Vuokko Tolonen-Junttila, sait juuri Lapin yliopiston rehtorin Esko Riepulan ojentaman Suomen Valkoisen Ruusun ritarikunnan ansioristin. Työpaikkasi on kuitenkin Kajaanin yliopistokeskuksessa. Monenko yliopiston tilit pidät ojennuksessa?

– Olen otettu siitä, että Lapin yliopisto arvosti toimintaani tilipalvelupäällikkönä, työntekijänä, työtoverina ja ihmisenä. Hallintojohtaja Lillberg totesikin: ”Et sinä siellä Kajaanissa mitalia saisikaan pitkään aikaan.” Mutta niinhän se on, että kenen leipää syöt, sen lauluja laulat, nyt olen Oulun yliopiston palveluksessa. Toivottavasti Kajaanin yliopistokeskuksen tilit Oulun yliopistossa pysyvät ojennuksessa.

 

Mitä kaikkea teet työksesi?

– Taloussuunnittelijana yritän parhaani mukaan osallistua yliopistokeskuksen talouden hoitoon, suunnitteluun ja seurantaan. Tehtäviin kuuluu budjetointi, määrärahojen jaon valmistelu ja esittely, kustannuslaskelmien tarkastaminen, talousneuvonta ja -seuranta, kehittämis- ja koordinointitehtäviä, raportointia, osallistumista erilaisiin kokouksiin ja muita selvitys- ja asiantuntijatehtäviä. Lisäksi olen tilahallinnon yhdyshenkilönä.

 

Tilit ja tilat -työsi kuulostaa vaativalta ja hiukan tylsältä. Mikä sinua inspiroi työssäsi?

– Tilit ja tilat on haastava yhdistelmä. Päivät vierähtävät turhankin nopeasti. Tylsäksi ei tätä työtä voi sanoa. Tämä on yhteisten asioiden hoitoa, johon osallistuu useita ammattilaisia, joiden kanssa voi kehittää asioita yliopistokeskuksen ja Kainuun parhaaksi.

 

Mikä on ollut haastavin kokemus työssäsi?

– Haastavinta varmaan on, miten saada yksiköt elämään tulojensa mukaan. Kustannuslaskenta on ikuisuuskysymys.

 

Jos yliopistoilla on rahahuolia, mitä silloin tehdään?

– Onneksi ei taida olla minun tehtäväni ratkaista tällaisia pulmia. Pakkohan toimintoja on sopeuttaa raamiin sopivaksi myös Kajaanin yliopistokeskuksessa. Pääasia on, että yliopistokeskusten rahoitus turvataan.

 

Olet opiskellut työn ohessa vaikka mitä. Mitä aikuisopiskelu antaa?

– Kun ei voinut käydä kouluja nuorena, siitä jää nälkä, joka kasvaa syödessä. Työn ohella opiskelu on tavoitteellinen harrastus, josta voi saada palkinnonkin eli pääsee elämässään eteenpäin. Tieni on kulkenut merkonomin, sihteerin, varanotaarin, talouspäällikön tutkintojen kautta hallintotieteiden maisteriksi. Sen jälkeen on haasteita antanut osallistuminen johtamiskoulutukseen. Onpa väitöskirjan tekeminenkin käynyt mielessä – no, ehkä sitten eläkkeellä…

 

Sattuuko sinulle koskaan kommelluksia työssäsi?

– Syksyllä eräänä lauantaina juuri taloon tultuani ihmettelin kampuksen hallinnon oven takana, miten kummassa saan oven auki eikä avain edes mene reikään. Sen viikonlopun ajan oma kännykkä oli työhuoneessani ja maanantaina selvisi, että ovi avautuu lätkällä. Lätkä oli avainketjussa, mutta eipä tullut mieleen kokeilla.

 

Olet siis paluumuuttaja. Mikä veti Kainuuseen takaisin?

– Veri, velvollisuuden tunne ja tuttu kampus. Pienet lapsenlapseni kasvavat hurjaa vauhtia. On ihanaa seurata heidän kehitystään lähellä. Samoin ikääntyvät vanhukset tarvitsevat läheisen läsnäoloa. Yliopistokeskuksen taloussuunnittelijan paikka tuli kuin tilauksesta.

 

Kuinka olet viihtynyt Kajaanissa?

– Kiitos oikein hyvin. Ei ole ollut vapaa-ajan ongelmia. Täällä on tuttu ympäristö, mukavat työkaverit ja ennen kaikkea työtä.

Kiitos haastattelusta ja työniloa! (AHo)

 

 

Kajaanin yliopistokeskus ja Lapin yliopisto yhteistyöhön:

Kulttuuriteollisuuden maisteriohjelma toteutetaan yhteistyössä

Kajaanin yliopistokeskuksen ja Lapin yliopiston edustajat neuvottelivat 28.1.2005 yhteistyöstä kulttuuriteollisuuden maisteriohjelman toteuttamiseksi. Lapin yliopiston puolelta neuvottelijoita olivat rehtori Esko Riepula, hallintojohtaja Juhani Lillberg ja taiteiden tiedekunnan dekaani, professori Mauri Ylä-Kotola ja Kajaanin yliopistokeskuksen puolelta projektipäällikkö Lasse Lyytikäinen, amanuenssi Anja Hongisto ja taloussuunnittelija Vuokko Tolonen-Junttila.

Koulutus jakautuu kahteen suuntautumisvaihtoehtoon: 1. kulttuuripedagogiseen suuntautumisvaihtoehtoon ja 2. kulttuuriteolliseen suuntautumisvaihtoehtoon. Kulttuuripedagogisesta suuntautumisvaihtoehdosta valmistuu opettajia toisen asteen ammatillisen koulutukseen, ammattikorkeakouluihin ja aikuiskoulutukseen. Kulttuuriteollisesta suuntautumisvaihtoehdosta valmistuu muun muassa. kulttuuriteollisuuden, taiteen ja kulttuurin asiantuntijoita, tapahtuma-, media- ja sisällöntuottajia, kulttuurihallinnon ja -laitosten johtajia ja toimihenkilöitä, yrittäjiä, agentteja ja promoottoreita. Suuri osa koulutuksesta toteutuu yhteisesti.

 

Kulttuuriteollinen suuntautumisvaihtoehto Lapin yliopiston nimiin             

Kulttuuripedagogisen suuntautumisvaihtoehdon koulutus toteutetaan Kajaanin yliopistokeskuksen toimesta. Neuvottelujen tuloksena kulttuuriteollinen suuntautumisvaihtoehdon koulutus toteutetaan Lapin yliopiston nimissä. Koulutus toteutetaan kuitenkin käytännössä pääasiassa Kajaanin opettajankoulutusyksikössä. Pro gradu -töiden ohjaajana toimii Kajaanin yliopistokeskuksessa johtaja, professori Juhani Suortti ja Lapin yliopistossa dekaani, professori Mauri Ylä-Kotola.

Kulttuuriteolliselle suuntautumisvaihtoehdolle hakeutuneet opiskelijat voivat siirtyä Lapin yliopiston kirjoihin ns. siirtomenettelyllä. Kukin opiskelija tekee hakemuksen Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnalle maaliskuun loppuun mennessä. Hakemuksen voi toimittaa myös vastaavaan hakuaikaan vuonna 2006. Neuvottelijoiden suositus oli kuitenkin, että opiskelijat hakisivat opiskeluoikeutta jo tänä vuonna.

 

Kulttuuriteollisuuden maisteriohjelma alkoi Kajaanin yliopistokeskuksessa 10.1.2005.

Kulttuuriteollisuuden maisteriohjelmaan valittiin 23 opiskelijaa, jotka taustakoulutukseltaan ja -ammatiltaan edustavat seuraavia toimialoja: kulttuuri- ja mediatuotanto, opetusala (osa erikoistunut tanssiin, teatteriin ja mediatuotantoon), muotoilu, kuvataide ja teatteriala. Naisia valituista on 19 ja miehiä neljä. Nuorin koulutettava on 26-vuotias ja vanhin 57-vuotias ja keski-ikä on 38 vuotta, joten useimmilla on takanaan pohjakoulutuksen lisäksi pitkä ammatillinen tausta taiteen ja kulttuurin eri aloilla.

Kaikilla opiskelijoilla on hyvä alaan liittyvä pohjakoulutus ja vuosien – jopa vuosikymmenien työkokemus, taiteen ja kulttuurin sekä opetusaloilta. Nuorin opiskelija 26-vuotias on alansa töissä omassa yrityksessään. Esimerkiksi opettajiksi erikoistuvat hallitsevat näin ollen taiteen ja kulttuurin substanssin siinä missä muihinkin tehtäviin valmistuvat.

Kulttuuriteollisuuden maisteriohjelma on perustettu ESR-rahoitteisena Oulun yliopiston Kajaanin opettajankoulutusyksikköön. Koulutus on alkanut 10.1.2005 ja kestää opiskelijan taustaopinnoista riippuen 3–3,5 vuotta. Nopeimmat valmistunevat jo kuitenkin keväällä 2006. Koulutusprojektin aikana pyritään selvittämään myös mahdollisuudet koulutuksen vakinaistaminen pysyväksi maisteriohjelmana. (LL)

 

 

Unkarin kulttuuria Kajaanissa

Helmikuun viimeisellä viikolla järjestettiin ensimmäisen kerran Kajaanissa valtakunnallinen Unkarin kulttuuriviikko. Hankkeen taustayhteisöinä toimivat Kajaanin kaupunki ja Unkarin kulttuurikeskus Helsingistä. Paikallisena järjestelyorganisaatioina toimivat Kajaanin Kaukametsä, Suomi–Unkari-seuran Kajaanin osasto sekä elokuvateatteri Bio Rex.

Viikon avasi viime kesänä Unkarin kulttuurikeskuksen johtajana aloittanut Éva Pap elokuvatilaisuudessa, jossa näytettiin unkarilais–suomalais–itävaltalaisyhteistyönä tehty elokuva Vaietut salaisuudet. Elokuvassa nähtiin tunnetut suomalaiset näyttelijät Kati Outinen ja Peter Franzén. Tilaisuudessa oli läsnä elokuvan ohjaaja Zsuzsa Böszörményi, joka vastasi tilaisuuden jälkeen katselijoiden kysymyksiin ja kertoi elokuvan teosta. Elokuvan teemahan liikkui nuoren naisen identiteetin etsinnän ja ihmiskaupan ristiriidoissa. Unkarilaisen elokuvan sarjassa nähtiin viikon aikana kuusi unkarilaista elokuvaa, joten ne tarjosivat hyvän näkökulman unkarilaiseen elokuvatuotantoon. Herkkuun, jota niin harvoin on tarjolla elokuvateattereissamme tai televisiossa. Elokuvia täydensi tunnetun Lenke Szilágyin valokuvanäyttely Kaukametsässä.


Piirustuskilpailun voittaneita töitä.

Viikon aikana kuultiin kolmen esitelmän sarja unkarilaisista keksinnöistä, unkarilaisesta kirjallisuudesta ja Unkarista matkailumaana sekä Kalevala-päivänä pidetyissä esitelmissä luotaus Unkarin nopeasti muuttuvaan mediamaailmaan. Unkarilaisia keksintöjä on arkipäivän tulitikusta kuututkiin. Monia meitä on askarruttanut Rubikin kuutio. Selvisi sekin, että unkarilaiset ovat hyvin kekseliästä kansaa, ja keksintöjä on syntynyt monelta alalta, mutta taloudellinen hyöty keksinnöistä on tainnut mennä suurille kansainvälisille yhtiöille. Kirjastolla järjestetyssä Eszter Vuojalan esitelmässä samoin kuin kirjaston näyttelyssä oli esillä suomennettu unkarilainen kirjallisuus. Leanna Haarni Unkarin matkailukeskuksesta esitteli Unkaria matkailumaana. Suosittuja matkakohteita on tietysti Budapest nähtävyyksineen sekä kylpylä- ja viininkorjuumatkat. Viime aikoina esimerkiksi ratsastusmatkailu on lisääntynyt Unkariin.

Viikkoon sisältyi myös unkarilaista musiikkia ja tanssiteatteria. Musiikkiosuuden aloitti Béla Szakcsi Lakatoksen ja Kornél Hortváthin jazz-konsertti. Harvoin Kajaanissa on nähty Kornélin tapaista lyömäsoitinvirtuoosia. Sävelnautintoja tarjosivat myös nyiregyházalainen lauluyhtye Cantus Decorus Singers sekä István Szalay-trio, jotka esiintyivät myös Kalevalanpäivän pääjuhlassa. Viikko päättyi Kalevalanpäivän juhlaan, jossa Kalevalasta puhui muun muassa. Debrecenin yliopiston professori, pitkäaikainen Suomen ystävä, tohtori István Nyirkos.


Istvan Nyirkos

Kalevalahan on Unkarissa suuresti arvostettu kirja. Sitä osoittaa muun muassa viisi erilaista unkarilaista käännöstä. Pari vuotta sitten alkanutta teatterikontaktia jatkoi Central Europe Dance Theatren Szindbád -esitys.


Tanssiesitys Sindbad.

Unkari-viikkoa vietettiin myös koululaisten keskuudessa. Kajaanilaisten koululaisten kesken järjestettiin ”Minun Unkarini” -piirustusnäyttely, jossa pääpalkintoina oli kolme Unkarin matkaa. Kirjaston lastenosastolla oli nähtävillä myös nyiregyházalaisten koululaisten kuvataidenäyttely. Viikon aikana vanha Kajaanin ystävä, opettaja, yrittäjä Klára Sziraky kiersi kajaanilaisia kouluja kertoen Unkarista ja keskustellen lasten kanssa.

Unkarin kulttuuriviikko järjestetään vuosittain jossakin suomalaisessa kaupungissa. Ensimmäisen kerran viikko järjestettiin Kajaanin kokoisessa kaupungissa. Viikon aikana kuullut ja nähdyt esitykset kertoivat vahvasta unkarilaisesta kulttuurihengestä, joka on jaksanut elää Euroopassa jo yli 1000 vuotta erilaisten valloittajien puristuksessa. Se tuo myös oman paprikan ja palinkanmakuisen lisänsä uudistuvan Euroopan kulttuuripöytään.

Esko Piippo
Suomi-Unkari seuran Kajaanin osasto ry
puheenjohtaja

  

 

Talar du svenska? Kielikylpyopiskelijat aloittivat kielikerhon Teppanan koulussa parin vuoden tauon jälkeen

Hiihtoloma oli jännittävää aikaa Teppanan koulun ensimmäisen ja toisen luokan oppilaille – pääsenkö loman jälkeen alkavaan ruotsin kielen kerhoon? Alkuun viisitoista ensinnä kerhoon ilmoittautunutta lasta aiottiin valita mukaan toimintaan, mutta lopulta päätettiin, että kaikki 24 innokasta oppilasta pääsi mukaan tutustumaan uuden kielen saloihin.


Alkuun jokaiselle tehtiin nimilaput rintaan.

Kerhoa pidetään joka tiistai-iltapäivä aina toukokuun puoliväliin saakka. Kerhon teemana on lapsille tuttu Peppi Pitkätossu tarina. Väreihin, numeroihin, eläimiin, koti- ja perhesanastoon sekä kulkuneuvoihin tutustutaan leikkien, laulaen, liikkuen ja askarrellen. Lapset kokoavat teemakansioonsa leikkien ja laulujen sanastoa sekä muita tehtäviä, joita kevään aikana kerhossa työstetään.


Ensimmäisellä kerralla tutustuttiin itsensä esittelemiseen sekä askarreltiin teemavihkon kannet.

Teppanan koulun kielikerholla on ollut parin vuoden tauko, koska kielikylpyopettajien koulutusohjelman rakenne muutettiin Vaasassa alkavaksi. Uuden opintojärjestyksen mukaisesti opiskelevat kielikylpyopiskelijat aloittivat Kajaanin opintonsa viime syksynä. (MS)

 

 

Unkarin Kulttuuriviikko Kajaanissa 20.2.–28.2.2005 näkyi myös kampuksella

Tiistaina 29.2. saimme yllätysvierailijoita Unkarista, kun Kajaanin ystävyyskaupungista Nyíregyházasta kotoisin oleva lauluyhtye Cantus Decorus Singers piti konsertin opettajankoulutusyksikön Martti Helan salissa. Kajaanissa vietettiin valtakunnallista Unkarin kulttuuriviikkoa, johon laulajat osallistuivat. Heillä oli oma konsertti Kajaanin Kaukametsän salissa sekä Paltamon kirkossa. Lisäksi he esiintyivät Kajaanin kirkossa sunnuntaiaamun jumalanpalveluksessa sekä Kulttuuriviikon pääjuhlassa.


Péter Magyar kontratenori (vas.), Attila Nagy, kontratenori,
Péter Gyülvészi baritoni, Gábor Eszenyi, tenori,
Benjámin Joó, baritoni, Balázs Kiss, basso

Cantus Decorus Singers on perustettu vuonna 2002. Yhtye koostuu kuudesta nyíregyházalaisesta mieslaulajasta (2 kontratenoria, tenori, 2 baritonia sekä basso), jotka ovat pitkään laulaneet kotikaupunkinsa Zoltán Kodály -koulun lapsi- ja poikakuoroissa. Vuosi sitten yhtyettä vahvistamaan liittyi kaksi sopraanoa, jotka ovat mukana osassa lauluista. Lauluyhtye on esiintynyt kotimaassaan ja muun muassa Italiassa.


Zsófia Nagymarczi sopraano, Dóra Albert sopraano

Kampuksella kuulimme monipuolisen puolen tunnin ohjelman, joka sisälsi koosteen yhtyeen perusohjelmistosta: renessanssiajan musiikkia, negrospirituaaleja, unkarilaisten säveltäjien teoksia sekä kevyempää musiikkia. Mieleenpainuvimpia olivat unkarilaisten säveltäjien ( Orbán, Petrovics, Seiber ) teokset, jotka laulettiin unkariksi. Meillä oli todella harvinainen tilaisuus saada kuulla lauluyhtyettä, jossa oli mukana peräti 2 kontratenoria! Yhtye lauloi puhtaasti ja herkästi. Esityksissä oli mukana myös huumoria. Tunnelma salissa oli intiimi ja välitön. Vaikka konsertista ehdittiin ilmoittaa vasta edellisenä päivänä, saliin oli saapunut runsaasti kuulijoita. Erityisesti meille, jotka emme ehtineet osallistua kulttuuriviikon viralliseen ohjelmaan, tämä oli hieno ja mieleenpainuva tilaisuus. Palasimme kaikki varmasti virkistyneinä ja hyväntuulisina työmme ääreen. (HT)

Lauluyhtyeestä voi lukea lisää osoitteessa www.cantusdecorus.iweb.hu/ 

 

 

Avainsanana nuorten osallisuus

Kansainvälisyyskasvatusta vertaiskoulutuksen keinoin

Miksei Suomi jo nosta kehitysyhteistyömäärärahojaan? Miten on mahdollista, että maailman kuudesta miljardista ihmisestä joka viides elää äärimmäisessä köyhyydessä eli alle yhdellä dollarilla päivässä? Entä mitä on nuorten osallisuus? Mitä me voisimme tehdä maailman muuttamiseksi parempaan suuntaan?

Kysymyksiä sinkoilee ja keskustelu on vilkasta, kun 12 kajaanilaista nuorta istuu pyöreän pöydän ääressä puhumassa maailman tilasta ja nuorten vaikuttamismahdollisuuksista. Meneillään on Maailma haasteena -koulutus, joka on ulkoasiainministeriön ja Opetushallituksen hanke koulujen ja oppilaitosten kansainvälisyyskasvatuksen tukemiseksi. Helmikuussa hanke käynnisti nuorille suunnatun vertaiskoulutuksen pilottiohjelman, johon osallistuvat nuoret toimivat jatkossa omissa oppilaitoksissaan ja kouluissaan kansainvälisyyskasvatuksen vertaiskouluttajina. Toiminta nivoutuu osaksi oppilaskuntien työtä.

Kokeilussa ovat mukana Kajaanin lisäksi Seinäjoki ja Mäntyharju. Jokaiselle paikkakunnalle on perustettu Maailma haasteena -nuorten ryhmä, jossa toimii 12–15 noin 16–23-vuotiasta nuorta. Kevään mittaisen koulutuksen aikana ryhmät työskentelevät kansainvälisten kysymysten parissa ja saavat koulutusta mm. YK:n vuosituhatjulistuksen teemoista sekä vertaiskouluttamisen mahdollisuuksista. Toukokuussa kukin paikallisryhmä järjestää tempauksen, jonka tavoitteena on kohdistaa paikkakuntalaisten huomio kansainvälisiin kysymyksiin ja vaikuttamismahdollisuuksiin paremman maailman edistämiseksi.

Kokeilun ajatuksena on löytää vertaiskouluttamisesta uusia keinoja kansainvälisyyskasvatukseen. Kokemukset osoittavat, että nuoret oppivat ja omaksuvat uusia ajatuksia ja käyttäytymismalleja helpommin toisiltaan kuin aikuisilta, vanhemmilta tai opettajilta. Tarkoituksena on, että koulutuksen saaneet vertaisohjaajat voivat myöhemmin olla välittämässä tietojaan ja oivalluksiaan ja sillä tavalla viedä eteenpäin kansainvälisyyskasvatuksen teemoja omissa vertaisryhmissään.

Maailma haasteena -ohjelmassa järjestetään jatkuvasti täydennyskoulutusta ja seminaareja kansainvälisyyskasvatuksesta myös opettajille. Esimerkiksi Oulussa kokoontuu huhtikuun alussa joukko oppilaitosten, järjestöjen, yliopiston ja kaupungin edustajia miettimään, miten globaaleja kehityskysymyksiä tulisi käsitellä kouluissa. Samanlainen tapaaminen on tarkoitus järjestää kevään aikana myös Kajaanissa. Kansainvälisyyskasvatus on oikeastaan maailman hahmottamisen pedagogiikkaa, jonka tavoitteena on tarjota välineitä oikeudenmukaisen ja reilun maailman rakentamiseen.

Lisätietoja Maailma haasteena -ohjelmasta antaa hankkeen koordinaattori Jari Kivistö, sähköposti jaristo@sci.fi ja nuorten vertaiskoulutuksista Jenni Tuominen, sähköposti jennit@welho.com. (JT)

 

 

Papin pätkä

opiskelija: On se hienoa, että on tuota valoa.

pappi: Joo. Aurinko saa monen asian tuntumaan kevyemmältä.

opiskelija: Niin saa. Aika hassua, että se on niin pienestä kiinni.

pappi: Jaa mikä?

opiskelija: Elämänmyönteisyys, tai miksi sitä nyt sanoisi. Minulle sattuikin jännä juttu tässä eilispäivänä.

pappi: Kerro lisää.

opiskelija: Minä olin kävelemässä koulusta kotiinpäin, ja pyörittelin siinä mielessäni kaikkia rästitöitä ja tulevia tenttejä. Olo tuntui tosi voimattomalta. Illalla olisi pitänyt lukea vaikka kuinka paljon ennen nukkumaan menoa. Pelkkä ajatuskin alkoi väsyttää ihan kamalasti.

pappi: Taitaa olla liikaa paineita.

opiskelija: Niin. No siinä oli sitten joku penkki seinän vieressä ja sen kummempia miettimättä minä istuin siihen. Ja just silloin aurinko tuli esiin pilvestä ja alkoi lämmittää ihan kunnolla. Minä pistin silmät kiinni ja olin siinä vaan. Enkä miettinyt yhtään mitään.

pappi: Se oli varmaan rentouttavaa.

opiskelija: Enemmänkin. Se tuntui tosi hoitavalta. Niin kuin olisi saanut jotain ylimääräistä hyvää. Sellaista, mitä ei tarvinnut ansaita ollenkaan. Ei vaadittu yrittämistä eikä onnistumista. Riitti, että oli vain. Onkohan se Jumalan lähellä oleminen jotain tuollaista?

pappi: Voi ollakin.

Kimmo
opiskelijapappi
kimmo.nieminen@evl.fi
http://www.kajaaninseurakunta.fi/opiskelijat

 

 

Eeva-Maija kiittää 4.2.2005


Mitähän tutkinee 1,5-vuotiaana?

Kiitän väitöstilaisuuteen osallistumisesta, huomionosoituksista, muistamisista ja väitöskirjan syntymiseen myötävaikuttaneita. Monien onnittelujen joukosta poimin mainintoja sinnikkyyden sankarista ja Sisusta. Lainaan veljeni onnittelua: ”Systerini, olet Sisu, niin olen aina sinua nimittänyt, kun olen kahdeksan vuotta nuoremmilla silmilläni sinua havainnoinut. Läpi kivien ja kantojen, läpi lumen, jään ja kinostuneiden nietosten olet oppimispolkusi tallannut ja tiesi vuosien ja vuosikymmenten aikana raivannut. Monivaiheinen opin- ja elämänpolkusi on ollut kuin umpihangessa kahlaamista ja pioneerityön tekemistä. Siihen on tarvittu Sisua… Tarttuessasi väitöksen jälkeisiin tehtäviin tarvitset edelleen Sisua. Siltä varalta, jos sinulta alkaisi mennä Sisu kaulalle, annan sinulle lahjaksi 744 Sisu-pastillia. Ne riittävät kahdeksi vuodeksi, kun otat Sisun päivässä. Oikein tiukkana aikana voit tietysti nauttia kaksi Sisua päivässä. Joku ajattelija, jonka nimeä en nyt muista, on sanonut, että sisulla se etanakin arkkiin pääsi!”


Läpi lumen ja jään...

 

Sydämellisesti kiittäen
Eeva-Maija Lappalainen

 

 

Jotta uusia voisi tulla, täytyy entisten joskus lähteä

Kajaanin kampukselta lähteville

Kaitsulle

Työ tarvitsee tekijänsä,
housu paikkansa,
tuoli istujansa.
Kutsumusta päin
avoimin käsin
paljain päin.
Jossakin on aina voimamme
jostakin löytyy tiemme.
Sinnehän me sydämemme viemme.
Onnea uuteen tehtävään! (LSu)

 

Heimolle

Tulevaisuus alkaa kotiovelta.
Raikas talvinen tuulahdus imee
tuttuun tykkilumiseen maisemaansa,
siihen kaikkein omimpaansa, miehen,
jolle haasteet ovat päivänleipä.
Voimia leivän jakoon Hyrynsalmelle! (LSu)

 

 


Aineisto (kirjoitukset ja kuvat) huhtikuun numeroon 15.4.
mennessä mieluiten sähköisesti tänne.


Sivut päivitetty 06.04.2005