LOKAKUU 1999


Varhaiskasvatuksen yliopistollista koulutusta 25 vuotta Oulun yliopiston Kajaanin opettajankoulutuslaitoksessa. Rehtori Lauri Lajunen avasi Kajaanin yksiköiden lukuvuoden.

Kajaanin yksiköiden lukuvuoden avajaispäivä keskiviikkona 8.9. oli erittäin kaunis ja lämmin. Normaalikoulun juhlasali täyttyi ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoista ja kutsuvieraista. Tilaisuus alkoi juhlavalla akateemisella kulkueella, jota yliopiston rehtori johti väitelleiden kouluttajien seuratessa häntä tohtorihattuja kantaen. Myös muu kulkueeseen osallistunut opettajakunta oli sonnustautunut mustaan. Tänä vuonna tuli kuluneeksi 25 vuotta Kajaanin opettajankoulutuslaitoksen liittämisestä Oulun yliopistoon. Myös Oulun yliopiston kajaanilainen varhaiskasvatuskoulutus juhli 25-vuotista yliopistotaivaltaan.

Rehtori Lauri Lajusen mukaan koko 90-lukua on siivittänyt yhteiskunnallinen murros, jonka valtavirtoja ovat institutionaalisia pidäkkeitä murtava globalisaatio, tietoon ja teknologiaan nojaavan tietoyhteiskunnan muodostaminen sekä pluralismia ja individualismia korostava postmoderni kulttuuri. Myös ympäristöarvot ja alueellisuus ovat nousseet entistä tärkeämmiksi tekijöiksi.

Yliopistojen toimintaympäristö on muuttunut 90-luvulla enemmän kuin Suomen yliopistolaitoksen koko historian aikana. Opetusministeriön ja yliopistojen välinen suhde on muuttunut varsin syvällisesti. Yliopistojen omaa päätäntävaltaa on lisätty runsaasti ja perinteisten tehtävien eli tieteellisen tutkimuksen ja siihen pohjautuvan opetuksen ohelle yliopistoille on tullut uusia tehtäviä. Yliopistojen odotetaan osallistuvan nyt entistä aktiivisemmin yhteiskunnallisiin palvelutehtäviin osallistumalla alueellisiin kehittämis- ja koulutusprojekteihin sekä tekemällä yhteistyötä elinkeinoelämän, tutkimuslaitosten, ammattikorkeakoulujen ja lukioiden kanssa.

Uudessa toimintaympäristössä menestyminen ja uusiin haasteisiin vastaaminen vaatii yliopistolta rakenteellisen kehittämisen ohella myös uuden toimintakulttuurin omaksumista. Kaikkea toimintaamme ohjaavat nyt yliopistojen kokonaisstrategia ja opetusministeriön kanssa allekirjoitettu tulossopimus. Opetusministeriölle olemme vastuussa tuloksistamme, mutta siitä miten saavutamme tulostavoitteemme päätämme nyt itse.

 

Uusi hallintojohtosääntö 1.1.2000 – Kajaanin opettajankoulutuksen itsenäisyys palautuu

Oulun yliopiston hallitus on juuri hyväksynyt uuden hallintojohtosäännön, joka astuu voimaan vuoden 2000 alusta. Hallintojohtosäännön uudistuksen keskeisenä tavoitteena on kehittää hallintoa siten, että se uudessa toimintakulttuurissa mahdollisimman tehokkaasti ja joustavasti tukee yliopiston perustoimintoja ja ottaa huomioon yliopiston uudet tehtävät ja muuttuneen lainsäädännön.

Kasvatustieteiden tiedekunta jakaantuu vuoden 2000 alusta kahteen tulosyksikköön: Kajaanin opettajankoulutusyksiköksi ja Oulun kasvatustieteiden yksiköksi. Oulun yksikköön kuuluvat nykyiset kasvatustieteenlaitos, Oulun OKL ja Oulun normaalikoulu. Kajaanin opettajankoulutusyksikön muodostavat nykyiset Kajaanin opettajankoulutuslaitos ja Kajaanin normaalikoulu. Molemmille yksiköille asetetaan omat tulostavoitteet ja osoitetaan resurssit niiden saavuttamiseksi. Tämä päätös rehtori Lajusen mukaan vahvistaa Kajaanin opettajankoulutuksen hallinnollista ja taloudellista asemaa.

 

Yksikköneuvosto paljon vartijana

Hallinnosta tulee vastaamaan Kajaanissa opettajankoulutusyksikön johtaja ja yksikköneuvosto. Neuvoston tehtäviä tulee olemaan muun muassa yksikön johtajan ja varajohtajan valinta, yksikön toimintaa koskevien suunnitelmien laadinta, yksikölle osoitettujen määrärahojen käytön perusteista päättäminen, opetus- ja tutkimusvirkojen perustamisesta tai muuttamisesta esitysten tekeminen sekä oikeus nimittää tai ottaa yksikköön kuuluvat opettajat ja tutkijat palvelussuhteen kestäessä yli kaksi vuotta.

Kasvatustieteiden tiedekunnan tehtäviin jatkossa kuuluvat tiedekunnan toiminnan vaikuttavuuden seuraaminen ja arviointi, tuloksellisuutta ja taloudellisuutta koskevat asiat, professorin viran täyttämistä koskevien asioiden käsittely nimittämismenettelyä lukuun ottamatta sekä tiedekuntien ja laitosten välisen yhteistoiminnan edistäminen ja henkilöstöstrategian laatiminen.

 

Opettajankoulutukselle haasteita

Opettajankoulutuksen kehittämiseen liittyy useita haasteita rehtori Lajusen mukaan. Uudet tutkintotavoitteet tuovat lähes ylivoimaisia paineita harjoittelukoulujen osuuteen; lähivuosina tapahtuva opettajien runsas eläkkeelle siirtyminen tuo mukanaan tilapäisen lisäystarpeen opettajien koulutukseen, jonka resurssointi tulee selvittää hyvissä ajoin; esiopetus tuo niin laadullisia kuin määrällisiä muutoksia opettajankoulutukseen ja peruskoulun opetussuunnitelmia joudutaan tarkistamaan esiopetuksen tulon myötä. (JV)

 

Oulun yliopiston varhaiskasvatuksen professori Pentti Hakkarainen piti virkaanastujaisesitelmänsä 8.9.1999

Kajaanin opettajankoulutuslaitoksen johtaja, professori Juhani Suortti esitteli uuden kajaanilaisen professorin. Esittelyssään hän toi esille Kajaanin merkittävän panoksen varhaiskasvatuskoulutuksen siirtymisessä osaksi yliopistoa. Ei siis ihme, että Kajaani sai Suomen ensimmäisen varhaiskasvatuksen professuurin. Oulun yliopistossa varhaiskasvatuksen ylemmän korkeakoulututkinnon eli maisterikoulutuksen järjestämisestä vastaa Kajaanin opettajankoulutuslaitos.

Professori Pentti Hakkarainen on toiminut vuodesta 1970 lähtien tutkimusassistenttina, tutkijana ja erikoistukijana Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksessa koulutustutkimuksen eri aloilla. Hakkaraisen tutkijauraan kuuluu tiivis kansainvälinen tutkimustyö. Hakkarainen on tutkinut oppimista ja kehitystä erilaisissa yhteyksissä koulujärjestelmän eri tasoilla. Varhaiskasvatuksessa Hakkaraisen mielenkiinto on kohdistunut lasten roolileikkeihin ja niiden merkitykseen lapsen kehityksessä sekä oppimisvalmiuksien varhaiskehitykseen ja siirtymiseen leikistä oppimiseen. Yksi Hakkaraisen tutkimuskohde on ollut myös varhaiskasvatuksen kehittäminen työprosessina.

Hakkarainen painotti virkaanastujaisesitelmässään varhaiskasvatuksen merkitystä elinikäisessä oppimisessa. Suomalainen varhaiskasvatus ja sen tutkimus ovat hänen mukaansa haasteiden edessä. Hakkarainen kysyikin esitelmässään kuinka suureksi erityislasten määrän on noustava ennen kuin kunnalliset päättäjät ymmärtävät miten ja missä heidän säästöjensä tuomaa laskua maksetaan? (JV)

 

 

Ruijan kenttäharjoittelu on onnistunut

Seitsemän kajaanilaista neljännen vuosikurssin luokanopettajaopiskelijaa tutustui neljän viikon ajan Itä-Ruijassa norjalaiseen koulujärjestelmään. Samalla he suorittivat pienkoulu- ja yhdysluokkaopetukseen keskittyvän kenttäharjoittelun kaksi-/kolmikielisellä ja -kulttuurisella alueella Pohjois-Norjan Ruijassa. Kauimpana – yli 1100 kilometrin päässä Kajaanista – harjoittelua suorittivat Sanna-Kaisa Kaijanen ja Heini Kemppainen. Heidän harjoittelupaikkana oli Vuoreijan kaupungissa sijaitseva 25 oppilaan Kibergin koulu – samassa rakennuksessa toimii myös 250 asukkaan kylän päiväkoti.

Annijoen koulu Vesisaaren kaupungissa on jo vanha tuttu yhteistyökoulu edelliseltä vuodelta. Koulussa harjoittelijoina oli varsin miehinen joukko: Ari-Pekka Elo, Jussi Hämäläinen sekä Tero Mäkinen. Annijoella on vahvat kveeniperinteet – kadulla tai kaijalla (laiturilla) voi tavata suomea puhuvia kveenejä. 800 sadan asukkaan Annijoella 10-luokkaisessa peruskoulussa on 110 oppilasta, joiden oppimisen ohjaamisesta vastaa rehtori (koulun pedagoginen johto), inspektööri (taloushallinnosta vastaava opettaja) ja lähes 20 opettajaa! Koululla sijaitsee myös kylän uimahalli sekä sauna. Koulun läheisyydessä on myös kylän ja koulun oma hiekkatekonurmi.

Ruijassa rannikon kylät vanhastaan ovat vuorottain suomen- tai norjankielisiä. Deanu Gielda (Tanan kunta) on kuitenkin saamelaisenemmistöinen. Lähellä kuntakeskustaa sijaitsevassa Seidan koulussa yhtenä kolmesta suomen kielen opettajasta työskentelee Kajaanista valmistunut opettaja Pirkko Soikkonen, joka toimi myös Anne-Minna Auvisen ja Taina Airaksisen harjoittelun ohjaajana. Anne-Minnan ja Tainan johdolla koulun suomen kielen oppilaat valmistivat viimeisenä projektityönään Suomi-lehden.

 

Rehtorit ja harjoittelunohjaajat tyytyväisiä

Oli ilo olla Kajaanin opettajankoulutuslaitoksen edustajana harjoittelua seuraamassa ja kuulemassa erittäin myönteisiä palautteita, joita koulujen rehtorit ja harjoittelua ohjanneet opettajat antoivat. Myönteisten adjektiivien lista oli pitkä! Joka koululla keskustelu alkoi kysymyksellä: "Miten te olette onnistuneet valitsemaan näin hyvät harjoittelijat meille tänne Ruijaan?" Mitäpä siihen osasi muuta vastata kuin totuuden, eli kyllä opiskelijat itse valitsivat harjoittelupaikkansa. Mukana olleet kolme koulua haluavat jatkaa yhteistyötä ja kiinnostuneita kouluja on tulossa yhteistyöhön mukaan. Norjalaisena yhteistyökumppaninamme kenttäharjoittelussa ovat Norjan opetusministeriön suomen kielen ja kveenikulttuurin Tromssassa sijaitseva osasto sekä Alattiossa pääpaikkaansa pitävä Finnmarkin korkeakoulu.

Ruijassa aloitellaan myös suomenkielistä kielikylpyä päiväkodeissa. Onko mallina Kajaanin päiväkotien kielisuihku vai alkuperäinen kanadalainen/suomenruotsalainen kielikylpy on vielä avoimena. Joka tapauksessa myös varhaiskasvatuksen maisteriopiskelijat alkavat olla kysyttyjä! Norjalainen osapuoli toivoi myös pitempiaikaisia harjoittelijoita, jotka olisivat esimerkiksi kaksi kuukautta koululla. Voisiko kenttäharjoittelut 1 ja 2 yhdistää jo ensi vuonna Ruijan kenttäharjoitteluksi, jolloin opiskelija voisi olla harjoittelukoulussaan kaksi kuukautta?

 

Kveeneillä vuosisataiset perinteet Ruijassa – suomen kielestä Ruijan koulujen toinen kieli

Ruijan alkuperäisasukkaita saamelaisten ohella ovat kveenit eli norjansuomalaiset, joilla on vuosisataiset perinteet Pohjois-Norjassa. Toisin kuin Etelä-Norjan metsäsuomalaisilla, Ruijassa suomen kieli on säilynyt nykypäiviin asti puhuttuna. Suomen kielellä saamen kielen ohella oli 1800-luvun puolivälistä aina vuoteen 1936 apukielen asema Pohjois-Norjan kouluissa. Sodan jälkeisinä vuosina suomea ei enää opetettu perus- ja keskikouluissa. Vähemmistön ongelmiin kuului myös Norjassa pitkään jatkunut vähemmistökielen ja kulttuurin sorto.

Vuonna 1996 Stortinget (Norjan valtiopäivät) teki päätöksen, jonka mukaan Tromssan ja Finnmarkin läänien oppilaat voivat halutessaan saada suomen kielen ja kveenikulttuurin opetusta niin sanottuna toisena kielenä. Opetus alkaa peruskoulun ensimmäiseltä luokalta, jolloin oppilaat ovat 6-vuotiaita, ja jatkuu aina peruskoulun loppuun eli 10. luokkaan asti. Suomen kielen opetusta annetaan kolme tuntia viikossa. Peruskoulun jälkeen suomen kielen opiskelua voi jatkaa lukiossa. (JV)

 

Satutunteja pilvin pimein Kajaanin kirjastoissa tänä syksynä

Satutunnit tuntuvat löytäneen yleisönsä! Jo elokuussa yhteistyöstä vastaava Kajaanin kaupunginkirjaston lastenosastonhoitaja Paula Alaraasakka kyseli satutuntien alkamisajankohtaa. Innokkaita kyselijöitä oli ollut jo elokuussa. Tänä syksynä varhaiskasvatuksen toisen vuosikurssin opiskelijat tarjoavat 70 satutuntia kajaanilaislapsille. Myös opiskelijat tuntuvat olevan innoissaan satutuntien pitämisestä. Pari syksyisen satutuntiurakkansa aloittanutta opiskelijaa muistelivat lastenkirjallisuuden harjoituksissa pidettyjä murresatuja ja aikovat syksyllä toteuttaakin omat murresatunsa kajaanilaislasten kuultaviksi. Olisipa kiva kokea kajaanilaislasten eläytymistä satutunninpitäjän sanaillessa vaikkapa etelä-pohojalaasittain taikka meänkielisesti. Varmasti myös kaenuun murteella pidetty satutunti löytääpi innokkaat kuulijansa.

Satutunnit alkavat Kajaanin kaupunginkirjaston Mielikki-salissa, KAKS:n lastenosastolla ja Kuurnan kirjastossa kello 10.00, Lohtajan kirjastossa kello 10.15 ja Lehtikankaan kirjastossa kello 10.30 alkaen. Kajaanin kirjastojen satutuntien suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa varhaiskasvatuksen lastenkirjallisuuden kurssin opiskelijat. (JV)

 

Kajaanin kampus -lehteen toivotaan ajankohtaista-palstaa sekä laajempaa postitusta!

Kajaanin varhaiskasvatuksen opetusharjoittelua ohjaavien opettajien kanssa käydyissä keskusteluissa tiistaina 28.9. tehtiin esitys, että Kajaanin kampus
-lehteä täydennettäisiin koulutuksen ajankohtaista -palstalla, jotta kaupungin väki voisi myös käyttää itseään hyödyttäviä ajankohtaisia tilanteita sekä vuorovaikutus kentän ja koulutuksen välillä laajenisi. Kajaanilainen päivähoitokenttä toivoi pääsevänsä lehden postituslistalle. (AHe)

 

Onnea!

Kajaanin opettajankoulutuslaitoksen varhaiskasvatuksen koulutus- ja tutkimusyksikössä työskentelevä yliassistentti Kaisa Tolonen on saanut Lastentarhaopettajaliiton apurahan alle kolmivuotiaiden lasten kommunikaatio tutkimukseen! Onnea! (AHe)

 

Kampuksen konserttisarja jatkuu

Keskipäivän musiikkimatinea Martti Helan salissa
keskiviikkona 6.10. kello 12.15

Tervetuloa hiljentymään kesken työpäivän ja kuuntelemaan laulumusiikkia, jota esittävä KOKL:n tuntiopettaja, baritoni Petri Pussila ja opettaja, pianisti Heljä Tervo. Ohjelmassa on lauluja R. Vaughan-Williamsin sarjasta Songs of Travel sekä negrospirituaaleja. Tilaisuuteen on kaikilla vapaa pääsy ja se kestää korkeintaan 30 minuuttia. Siispä tervetuloa! (HT)

 

Uutta musiikkia Sveitsistä

Syksyn musiikkitarjonta Kajaanin opettajankoulutuslaitoksella on vilkasta. Tiistaina 12.10. kello 18.00 Martti Helan salissa kuullaan viulisti Juhani Palolan nykymusiikkiaiheinen esitelmä ja konsertti. Konserttiin on vapaa pääsy.

Juhani Palola opiskeli viulunsoittoa Oulussa Tatjana Pogozevan johdolla sekä Sibelius-Akatemiassa Anja Ignatiuksen johdolla. Mestarikursseilla hänen opettajinaan ovat toimineet Igor Bezrodnyi ja Takaya Urakava, jonka johdolla Palola opiskeli myös Saksassa.

Toimittuaan Suomessa viulistina erilaisissa tehtävissä hän siirtyi vuonna 1982 Sveitsiin, jossa on toiminut vuodesta 1991 alkaen Rorscahchin seminaarin viulunsoiton ja kamarimusiikin opettajana. Vuosina 1986–98 hän toimi Arioso-kvartetin esiviulistina ja siirtyi 1998 Weimar Trion viulistiksi.

Juhani Palolan kansainvälinen ura on mittava. Hän on toiminut kursseilla opettajana Suomen ja Sveitsin lisäksi useissa Euroopan maissa sekä USA:ssa. Heinäkuussa 2000 hän johtaa Sveitsissä, St. Moritzissa järjestettävän orkesterikurssin. Hän on konsertoinut lukuisissa Euroopan maissa ja USA:ssa sekä esiintynyt useilla merkittävillä festivaaleilla mm. Kuhmon Kamarimusiikissa sekä Festival of New American Music’n puitteissa. (PP)

 


NALKUTTEITA-palsta Kaijan palsta

Nalkute 1, pysäköinti:

Kampuksen pysäköinti meni villiksi päärakennuksen peruskorjauksen aikana eikä ole sen jälkeenkään palautunut ennalleen. Kampuksella pysäköinti on sallittua vain merkityillä paikoilla, esimerkiksi kirjaston ja asuntolan välisellä alueella vain lämmityspistokepaikoilla, metallipajan ja kirjaston välissä on 2 invapaikkaa ja 4 asiakaspaikkaa, Intellin päädyssä on joitakin asiakaspaikkoja. Päärakennuksen takana on pysäköintialue.

Muualla pysäköinti on kiellettyä ja pysäköinninvalvojat voivat sakottaa laittomasti pysäköityjä autoja. Väärin pysäköityjä ovat muun muassa autot metallipajan seinustalla ja nurmikolla Intellistä asuntolaan päin. (KI)

 

avoinlogo.jpg (14655 bytes)

Avoimien ovien päivää vietetään Kajaanin
kampusalueella 8.10.1999 klo 9.00 alkaen.

Käy katsomassa www.kake.oulu.fi/avoimet.htm päivän ohjelma!

Jos sinulla on jotain kysyttävää niin ota yhteyttä: Maire Säkkinen (632 4623), Senja Vakkuri (4692), Lea Suopelto (4851), Seija Pyykkönen (4811), Ritva Manninen (4839), Marjo Hotta (6149610) tai Nina Marttinen (616 1406).


DEVELOPMENT OF SENSE AND CREATIVE IMAGINATION

Working seminar 5.–7.10. 1999
Research Unit of Early Education
Department of Teacher Education Kajaani
Intelli 211–212

 

5.10. Tuesday

18.00– "Developmental learning from philosophical and sociological standpoint" Gulshat Urazalieva

 

6.10. Wednesday

9.00– Opening Pentti Hakkarainen
9.30– "From meaning to sense and back – transition to pretend play" Aili Helenius
11.30– Lunch
12.30– "Preverbal communication and development of sense" Kaisa Tolonen
14.30– Coffee break
15.00– "The problem of sense from cultural historical perspective" Nikolai Veresov

 

7.10. Thursday

9.00– "Historical consciousness and sense development" Gunilla Lindqvist
11.00– Lunch
12.00– "Creative imagination and psychological development of the child" Vladimir Kudryavtsev
14.00– Coffee break
14.30– "Symbolic tools of sense creation" Milda Bredikyte, Pentti Hakkarainen
16.30– Closing

DEVELOPMENT OF SENSE AND CREATIVE IMAGINATION -seminaari on avoin. Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita! Seminaarikieliä ovat englanti ja venäjä.


Kajaanin kesäyliopistoSeminaari

Kajaanin ammattikorkeakoulun TeLeMa-projekti (Teaching Learning Material) ja Kainuun kesäyliopisto järjestävät YHTEISKUNNALLISET MUUTOKSET TERVEYSUHKIEN TAUSTALLA VENÄJÄLLÄ JA SUOMESSA – uhkiin vastaaminen ennaltaehkäisevällä työllä ja koulutuksella -seminaarin Kostamuksessa Venäjällä 11.–12.11.1999. Ennakkoilmoittautumiset ja tiedustelut 14.10. mennessä kesäyliopiston toimisto. (ES)


Opettajankoulutusta Kajaanissa 100 vuotta

SUURJUHLAKUORO

Aika lokakuu 1999–lokakuu 2000, Koulutus alkaa 30.10.1999

Paikka Kajaanin opettajankoulutuslaitos, Kajaani

Kohderyhmä Ensisijaisesti Kajaanin opettajankoulutuslaitoksen tai seminaarin entiset ja nykyiset opiskelijat ja henkilökunta. Vapaille paikoille voidaan ottaa myös muita kuorotoiminnasta kiinnostuneita.

Tavoite Koulutuksen aikana valmistetaan esitys Opettajankoulutusta Kajaanissa 100 vuotta -pääjuhlaan. Myös erillinen konsertti on mahdollinen.

Aikataulu Alustavan suunnitelman mukaan kuoro kokoontuu noin kerran kuukaudessa viikonloppuisin tai erikseen sovittavina ajankohtina. Lisäksi järjestetään intensiivijakso kesällä 2000.

Laajuus 3 ov (sisältää 90 tuntia lähiopetusta)

Kouluttajat Kuoronjohtaja:

  • KM, musiikinlehtori Susanna Alajuuma, Iisalmi

Äänenmuodostus:

  • diplomilaulaja Elias Palola, Oulu

Korrepetointi:

  • pianisti Imbi Mägi, Kajaani

 

Osallistujamäärä Enintään 120 henkilöä.

Ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa ääniala.

 

Hinta alle 40 osallistujaa 800 mk / henkilö

40–59 osallistujaa 600 mk / henkilö

60–79 osallistujaa 400 mk / henkilö

yli 80 osallistujaa 300 mk / henkilö

KOKL:n opiskelijoille osallistuminen on maksutonta.

Tiedustelut Kainuun kesäyliopisto Seija Karjalainen ( 632 4687

Ilmoittautuminen Sitovat ilmoittautumiset 1.10.1999 mennessä Kainuun kesäyliopiston toimistoon ( 08-613 3058 tai telekopio 08-613 3050.

  


Avaamme sanaisen arkkumme: kampuksella eläviä juttuja ja tarinoita! Lasten suusta

Opiskelijaäiti pienen tyttärensä kanssa kävi KOKL:n opintotoimistossa syyskuun lopulla. Lapsi nuuhki ilmaa ja toisti "yäk" muutamaan kertaan. Lopulta hän kysyi äidiltään: "Onko täällä jotain eläimiä?" (Eli olisiko syytä saada hallintorakennuksen ilmastointi jälleen toimimaan?) (KI)

 

KKK:n Ikäihmisten yliopisto ja Studia generalia -luentosarja

Avoimen yliopiston järjestämä Ikäihmisten yliopistotoiminta jatkuu tänä syksynä, teemana on "Ei iäksi vaan ajaksi". Studia generalia -luentosarjan teemana on Kaupallinen osaaminen – uuden vuosituhannen menestystekijä. Luentosarja järjestetään tänä vuonna uudella tavalla hyödyntäen lehdistöä, radiota ja internettiä (www.oulu.fi/studia99). Lisätietoja edellä mainituista opinnoista saa Kajaanin kehittämiskeskuksen suunnittelija Eija Leinoselta ( 632 4825 tai eija.leinonen@oulu.fi

 

Cantabile-kvartetin cd-levy

Cantabile-kvartetin cd-levy on viimeinkin ilmestynyt. Sitä voi hakea Intellistä Olavi Marttalalta tai kysellä Anja Tuoviselta (( 632 4653). Hinta 85 mk. (AT)

 

 

 

KAHVIKOLO AVOINNA

MA–TO kello 9.00–16.15 ja PE kello 9.00–14.15

 


Seuraava Kampus-lehti ilmestyy marraskuussa 1999,
aineisto tähän numeroon on jätettävä 8.11.1999 mennessä

Lauri Sonny, 

Sivut päivitetty 08.09.2003